Förlust i Södertälje

En olycklig första kvart efter paus gjorde att Öster tappade ledning till förlust på Södertälje Fotbollsarena.

SYRIANSKA FC - ÖSTERS IF 2-1 (0-1)
0-1 20 Bajrovic
1-1 54 Hellberg
2-1 60 George

Malmkvist
Björkén - Vasilj - Karlsson - Strand
Crona - Fuhre
Pavic - Kapcevic - Östlind
Bajrovic

64' Johannesson (Bajrovic)
80' Sundli (Östlind)
Mer statistik på förbundets matchsida
Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en trög inledning såg det lovande ut i femte minuten när Fritiof Björkén bröt in från sin kant och tappade bollen på ett sätt som sånär blev en fin passning mot Mattias Pavic, men en försvarare kunde bryta precis när yttern skulle ta sig in i straffområdet.

Tre minuter senare jobbade Öster fram ett riktigt bra anfall när Dragan Kapcevic sprang förbi sin försvarare och hade Admir Bajrovic i mitten men revs ner tufft av Liljestrand som korrekt belönades med gult kort för tilltaget.

Knappa kvarten in i matchen kom så hemmalagets första farligheter, när Akintoye utnyttjade sin snabbhet på högerkanten och först skickade in ett lågt inlägg som Vasilj dessbättre kunde rensa undan och minuten senare genom att sånär springa sig fri men då täckte Månz Karlsson ut bollen till inspark.

Tjugo minuter in i matchen kom så Östers ledningsmål. Östlind jagade ikapp ett långt inlägg och skickade in bollen mot Kapcevic, som nickade bollen i ribban men returen kunde Bajrovic trycka in med pannan.

Efter det skapade Öster ett par halvlägen men det hettade inte till förrän tio minuter före paus när Akintoye fullföljde ganska tufft mot Malmkvist efter att Strand rensat undan bollen, men efter någon minut kunde Robin skaka av sig smällen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fick vi dessvärre se ett betydligt piggare hemmalag och redan i 48e minuten fick Malmkvist göra en riktigt bra räddning efter att Charbel Georges tog sig in nära mål och fick iväg ett vasst avslut. Minuten senare var det nära åt andra hållet när Vasilj pricknickade en hörna ner mot högerstolpen men Syrianskas målvakt Dwayne Miller hann ner och kunde plocka bollen.

I 54e målet uppstod en stökig situation precis vid Östers straffområdeslinje där Mete kunde tråckla fram bollen till Hellberg som distinkt tryckte in kvitteringen i vänster burgavel.

Nu svängde spelet åt båda håll och med halvtimmen kvar kom detta att kosta. Malmkvist slant på bollen efter en hörna som passerade och styrdes via en försvarare in till ledning för hemmalaget.

Öster fortsatte ha svårt att skapa riktiga farligheter men vaskade fram en del. En fin dribbling av Björkén i 71 minuten där petningen inåt sånär nådde Kapcevic men rensades till hörna. Minuten senare fick inbytte David Johannesson en löpboll och tog sig förbi men fick en rejäl smäll mot halsen (se artikelbilden) och kunde inte ta emot bollen.

Med en knapp kvart kvar ryckte Pavic sig fri och försökte nå in på Kapcevic, som tyvärr var decimetern från att få pannan på bollen.

Två minuter senare kom en ny bra chans när ett vänsterinlägg hamnade hos Johannesson, som vred sig fri men fick se Miller göra en jätteräddning. Johannesson skulle också vara inblanda i matchens sista chans på stopptid när Vasilj lyfte in en boll från distans på "Älgen" men målvakten hoppade in i Sundli och fick frispark med sig.