Förlust i tätt träningsderby

Öster visade stundtals upp bra spel mot Allsvenska motståndarna Kalmar, men fick till slut se sig besegrade med 0-1 efter att en misstänkt fri David Elm nicklobbat in ett inlägg efter en hörna. Vasiljs skada var inte så farlig som först befarades - inga frakturer.

ÖSTERS IF - KALMAR FF 0-1 (0-0)
0-1 64' Elm

Öster ställde upp med:
Kljajic
Wihlborg - J Andersson - Vasilj - Nurkic
Elvby - Velic - Bergholtz
Zlojutro - Söderberg - Gero

12 Lindner (Vasilj)
61 Henningsson (J Andersson)
81 Hellgren (Bergholtz), Birgersson (Söderberg)

Tränare Roberth Björknesjö om  matchen:

Öster såg ut att ha fått en självförtroendeinjektion av segern i Danmark, och startade respektlöst mot lördagens Allsvenska motstånd. I andra minuten stack Gero genom till vänster men la in bollen för nära gästernas målvakt Söderberg som utan problem kunde plocka den. Minuten senare var Söderberg på väg genom i ett friläge, men hade hunnit offside när passningen kom.
    Därefter var det gästernas tur, och i åttonde minuten skulle deras anfall stå Öster dyrt. En Kalmarsatsning i Östers straffområde tog på sidan av Vasiljs knä och skickade honom raka vägen till CLV och röntgen. Gästerna var dock inte nöjda, och bara minuterna senare gick Djordjevic in hårt mot Gero på mittplan - men blev liggande längst själv och gav Öster tid att få in Lindner. Denne gick in på Elvbys plats, medan Elvby flyttade ner på Vasiljs mittbacksposition.
    Öster fortsatte ändå skapa, och i 17 minuten kunde det blivit farligt efter att Söderberg jobbat bra nere vid kortlinjen och spelat bakåt till Lindner, som tyvärr trodde att Freddy skulle fortsätta inåt och väggade fram bollen väl optimistiskt till inspark. Minuten senare vann Lindner bollen efter att Zlojutro tagits hårt, och lyfte den fram mot en fri Söderberg som inte kan ha varit mycket offside men tillräckligt för att bli avvinkad.
    Med en fjärdedel spelad tvingades Kljajic styra ut bollen till hörna efter ett lågt avslut på en omställning, men ett samlat Österförsvar hade inget problem att jobba undan. Minuten senare showade Kljajic lite, när han valde att gå ut och nicka undan en lång boll, men fick bra höjd i nicken och orsakade ingen oro.
    Strax före halvtimmen började Öster ta ett visst grepp om spelet. Ett snyggt anfall på cross från Gero över på Wihlborg till inlägg hade förtjänat ett bättre öde än den volley långt ut till vänster som avslutade det.
    Minuterna senare var så Söderberg på rätt sida backlinjen när passningen slogs och hann genom, men fick se sitt avslut styras ut till en högerhörna som Kalmarmålvakten kunde boxa bort.
    Öster fortsatte den höga press man visade upp i Danmark, och vann minuten senare tillbaka bollen högt upp i plan efter ett inkast från gästerna, som även fick prov på Geros styrka när han kämpade sig genom två försvarare men till slut fastnade på den tredje och sista. I nästa anfall var det Zlojutros tur att, snyggt framspelad av Velic, testa gästernas målvakt men denne kunde peta bollen utanför stolpen.
    Kalmar spelade i det här läget på kontringar, och det var provspelande Dominic Adiyiah nära att utnyttja i 36 minuten. Ghananen såg ut att vara på väg genom, men i sista sekund hann Johan Andersson ikapp och satte in en klockren glidtackling som rensade ut bollen till inkast.
    Trots fortsatt Österpress var det gästerna som skulle hinna med halvlekens bästa chans, när man på stopptid slank genom med två man och unge Filip Sachpekidis avslutade med ett rungande skott i ribban.

Andra halvlek brjade mer avvaktande, men i 50 minuten vann Wihlborg en tuff duell på sin högerkant och rullade in bollen till Zlojutro, som med sin vänster kunde utmana men inte värre än att mål-Ole kunde stöta ut bollen till en högerhörna - som slogs på en Gero som inte lyckades få bollen med sig.
    Åtta minuter in i andra slarvade Östers mittfält och öppnade för Adiyiah. Denne fick dock än en gång se sig stoppad av Andersson, men denna gång till ett högt pris. Österbacken fick mycket ont och tvingades kort därefter byta.
    När man tappade pressen försökte Öster lyfta in bollar framför mål, och i 55 var en sån lyftning nära att pricka Gero men målvakten hann precis före.
    Adiyiah verkade inställd på att spela sig till en plats i Kalmar, och i 57 minuten stack han på vänsterkanten och kom förbi, men det stenhårda avslutet gick en bit över.
    Med knappa halvtimmen kvar genomförde Öster ett byte som innebar att Elmin Nurkic tog steget in på skadade Johan Anderssons plats, medan Henningsson tog över på vänsterbacken. Strax senare var det gästernas högerkant som skulle utmana, och Kljajic fick göra en bra räddning på ett hårt avslut nere vid stolproten. På omställningen nådde Bergholtz snyggt Wihlborg, men denne fick inte alls till avslutet som knappt hade styrfart när det nådde målvakten.
    Istället skulle gästerna få in matchens enda mål minuten senare. Efter att Kljajic boxat ut en hörna lyftes bollen fram till en fullständigt fri David Elm, som utan problem kunde lobbnicka in segermålet, trots Österspelarnas upprörda protester om offside.
    Med tjugo minuter kvar bjöds det sånär åt andra hållet. Zlojutro petade in en boll i mitten, och en försvarare kunde styra den bakåt mot målvakten, som inte vågade ta den med händerna utan skulle rensa med fötterna, men lyckas få de bakåt, dock tyvärr över ribban istället för upp i nättaket. På den följande hörnan nådde Gero högst och tryckte till den stenhårt med pannan, men precis utanför vänstra stolpen.
    Mot slutet av matchen tog Öster åter över taktpinnen, men hade svårt att nå genom det samlade Kalmarförsvaret. När man lyfte in bollar blev det dock farligt ett flertal gånger, bland annat hade Gero två farliga avslut med huvudet och Velic och Birgersson varsitt - men ingen lyckades överlista Kalmarmålvakten.

På bilderna ser vi två av Geros nicklägen i slutet. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it