Förlust mot nykomlingen

I en av årets chansfattigaste matcher förlorade Öster på Skytteholm mot nykomlingen Vasalund trots att man fick spela sista 20 med en man mer på plan. Hemmalagets veteran Denni Avdic nickade istället in matchens enda mål i 88e minuten.

VASALUNDS IF - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)

1-0 88 Avdic

Nilsson
Örnblom - Berg - Stenberg
Pavic - Engqvist - Rochester - Drott - Nordström
Johansson - Westermark

74' Varmanen (Pavic)
80' Brenner Toris (Nordström)
90' Adolfsson (Rochester)
Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Med flertalet spelre borta tvingades Öster till stora rockader inte bara i manskap utan även i uppställning. Även om man till Helsingborgsmatchen angav en 3-5-2 formation till förbundet var det klassisk 4-4-2 som gällde där, men idag spelades det strikt 3-5-2. Detta såg inledningsvis lovande ut, Öster jobbade fram en hörna redan efter 24 sekunder men slog denna lågt på första stolpen där det bara fanns hemmaspelare.

Bara minuten senare kunde Öster mycket väl fått en straff, när Emil Engqvist blev ganska tydligt stämplad inne i Vasalunds straffområde i jakt på bollen, men domare Eriksson var bergsäker på att det bara var inspark.

Istället kom matchens första riktiga chans i 9e minuten, när Billy Nordström lyfte in en boll från sin vänsterkant och Jesper Westermark hittade fri yta mellan mittbackarna men fick lite för lite tryck med pannan på styrningen som stack metern utanför högra stolpen.

I 13e minuten bjöd hemmalaget på fint spel som gav en bra chans när Vasic slank genom backlinjen och såg ut att missa avslutet, vilket istället blev en farlig passning mot bortre stolpen där Wambani fanns, men John Stenberg nådde bollen och kunde rensa ut till hörna.

Halvtimmen in i matchen kom en ny bra chans från Östers vänsterkant, när Johansson lyfte in bollen framför mål och Mattias Pavic var centimeter från att kunna hoppsparka in den, men istället kunde Tsiskaridze lägga ut bollen till hörna.

Fem minuter senare jobbade hemmalaget fram sin bästa chans dittills när Charbel Georges slog en lurig hörna mot första stolpen, men Superettan-debuterande Mathias Nilsson i Östers mål hann dit och kunde boxa ut bollen över kortlinjen.

Fem minuter före paus visade Filip Örnblom bra öga när han istället för den höga boll in i straffområdet som de flesta väntade sig slog en hård rak boll på Calle Johansson, vars missade mottagning istället blev en frambröstning till Engqvist, som avslutade hårt mot högra stolproten men fick skottet täckt ut till hörna.

ANDRA HALVLEK

Efter paus blev båda lagen än försiktigare och förutom ett uppspel i 54e minuten där Drotts låga boll in i mitten rensades till hörna dröjde det nästa 20 minuter innan det vaskades fram något som liknade en farlighet.

I 64e minuten tog John Stenberg fart från långt ner på egen planhalva och drog två motståndaren innan han spelade vidare till Rochester som slog en snabb boll ut till vänster där Billy Nordström serverade ett fint inlägg, men Westermark fick en rejäl smäll av en försvarare och kunde inte nå bollen.

Fem minuter senare hade hemmalaget stora ytor när Avdic lyfte en lång boll från högerkanten över på vänsteryttern Engberg, som dessbättre slog passningen in i mitten bakom Vasic.

När Vasalunds inhoppare Duranic i 71a minuten drog på sig sitt andra gula kort med en armbåge i ansiktet på Månz Berg  fanns förhoppningar om större ytor men det tog tid för Öster att hitta dessa. I 81a minuten fick Johansson en bra boll från Drott genom backlinjen och tog sig in i straffområdet där han hade både Brenner Toris och Westermark framför mål men en försvarare kunde toucha passningen ut över kortlinjen.

Två minuter senare blev Drott nedbrottad i straffområdets utkant men domaren släppte spelet och Johansson kunde ta sig fram mot mål men det låga inlägget fastnade hos målvakten.

Fem minuter före full tid såg det lovande ut när Johansson bjöd på elegant spel in längs kortlinjen innan han skickade vidare till Rochester, vars låga avslut gick mot vänstra burgaveln men styrdes av en försvarare ut till hörna.

När hemmalaget i 88e minuten jobbade fram en hörna kändes det oroligt, och blev också det. Vid bortre stolpen fanns en alldeles för omarkerad Avdic som dunkade in ledningsmålet med pannan.

Minuten senare borde Öster kvitterat när Westermark och Örnblom slitit hårt för att nicka fram bollen till Engqvist, som fick ett jätteläge men trots bra bollträff skickade avslutet utanför.

Öster hann med två hyfsade chanser på de sex tillagda minuterna. Först gjorde Brenner Toris det bra till vänster innan han slog bollen in mot mitten där Månz Berg valde att släppa vidare istället för att ta avslut och Drott fick kämpa för att nå bollen innan Georges kunde skapa en omställning.

I sista stopptidsminuten kom en boll från vänster in på inhoppade Mattis Adolfsson, vars avslut mot vänstra burgaveln tyvärr fastnade på Tsiskaridze och tappade tillräckligt mycket fart för att målvakten skulle hinna ner och plocka bollen.

Mer om matchen:

MinBoll: Dan Magnusson: Offensiva uddlösheten saboterade Östers täta taktik

MinBoll: Trots en man mer tappade Öster konceptet: ”Mycket beror på att vi har en annorlunda grupp jämfört med förra året”