Förlust på Finnvedsvallen

Mario Vasilj väckte hoppet hos den stora bortaklacken när han kvitterade fem minuter före paus men efter att Värnamo återtagit ledningen bara minuterna senare kunde Öster inte komma tillbaka.

IFK VÄRNAMO - ÖSTERS IF 2-1 (2-1)
1-0 29 Souza Alves
1-1 39 Vasilj
2-1 45 Johansson

Malmkvist
Björkén - Vasilj - Karlsson - Strand
Drott - Crona
Pavic - Fuhre - Östlind
Kapcevic

46' Shaze (Pavic)
64' Bajrovic (Fuhre)
86' Sundli (Drott)

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Öster började bra, särskilt längs vänsterkanten där Simon Strand redan i första minuten spelade fram Robin Östlind som ville ha hörna med sig men fick se domare Daradic peka på inspark.

I sjunde minuten byggde man upp ett nytt anfall på samma kant där bollen till slut hamnade hos Lars Fuhre som avslutade strax över.

Kvarten in i matchen kom så matchens bästa målchans när Frithzell sprang sig fri och rullade bollen förbi Robin Malmkvist i stolpens yttersida.

Minuterna senare utmanade även Öster på riktigt när Östlind skickade in ett hårt inlägg som nickades ut till Sebastian Crona som fick bra träff men målvakten kunde styra skottet ut till hörna. I situationen efter hörnan hamnade bollen hos en tämligen fri Mario Vasilj strax bakom straffpunkten men till samtligas stora förvåning hittade domaren något att blåsa av spelet för.

Efter tio minuter av än mer ostrukturerat spel började båda producera mer 25 minuter in i matchen. Dragan Kapcevic lyfte fram en perfekt boll för Strand, som sprang sig fri men fick se Värnamomålvakten rädda med ansiktet(?).

Minuterna senare anade alla rödblå oråd när hemmalaget fick en frispark i höjd med straffområdeslinjen och mycket riktigt hittade bollen in på pannan på Paulo Marcelo som satte ledningsmålet.

Tio minuter senare jobbade Drott fram en hörna varpå bollen till slut hamnade hos Strand som lyfte in bollen i straffområdet där Super-Mario Vasilj tryckte till med pannan och kvitterade.

Några minuter senare jublades det förgäves från Österklacken efter att Mattias Pavic satt ett avslut tätt utanför högra stolpen som fastnade i burgavelns utsida och lurade många.

Istället kom ett nytt ledningsmål för de vitblå som en blixt från klar himmel. Ett skott från 25 meter slank in under Malmkvist och lämnade Öster att jobba i uppförsbacke igen.

Öster var nära en kvittering på stopptid när Vasilj nickade tätt utanför men fick gå till pausvila i underläge.

ANDRA HALVLEK

Efter paus kontrollerade Värnamo till en början mest sin ledning och gjorde det effektivt - Öster kom inte särskilt nära mål. Hemmalaget blev istället först att hota när man i 54e minuten lyfte in en frispark som styrdes tätt över mål av ett Österben.

Fem minuter senare spelade Kapcevic fram Strand, som försökte lyfta in en boll som fastnade på en Värnamoarm men som domaren inte fann tillräcklig för att peka mot straffpunkten.

Jämna timmen in i matchen såg det lovande ut när Björkén spelade in bollen till Fuhre som avslutade stenhårt mot första stolpen där målvakten gjorde en jätteräddning och när Björkén högg på returen lyckades målvakten styra ut detta till hörna.

Åtta minuter senare var det nära kvittering när inbytte Admir Bajrovic styrde ett skott utifrån och Värnamomålvakten endast med nöd och näppe kunde freda sitt mål.

I 72a minuten var de flesta beredda att anteckna utökad Värnamoledning när Johansson slog en perfekt låg boll in mot Marcelo som lyckades med konststycket att inte få foten på bollen utan tappade den förbi ett öppet mål.

Med nio minuter kvar skapade Öster en chans som borde gett bättre utdelning när Björkén efter ett bra anfall lyfte in bollen framför mål där tre Österspelare men ingen försvarare fanns på plats men ingen av de rödblå lyckades nå bollen.

Fyra minuter kunde hemmalaget stängt matchen när Marcelo sprang sig fri men Månz Karlsson tog en jättelöpning för att reparera sitt misstag som öppnade för brassen och satte in en perfekt glidtackling och rensade ut bollen till en resultatlös hörna.

Öster hann nästan med en sista bra chans i fjärde stopptidsminuten när Östlind sprungit sig fri, men även om assisterandes flagga kom upp sent så var den nog korrekt och Öster fick kassera in en ny uddamålsförlust mot Värnamo.