Förlust på regnigt Strandvallen

Det blev förlust med 2-0 i ruskvädret på Strandvallen. I en ganska grinig match skapade Öster betydligt färre chanser än  onsdags och Mjällbys seger var aldrig riktigt hotad.

MJÄLLBY AIF - ÖSTERS IF 2-0 (1-0)
1-0 18' S Nilsson
2-0 58' D Nilsson

Rydén
Hausenkamph - Vasilj - Bojent - Nurkic
Velic - Drott
Henningsson - Strömberg - Wihlborg
Söderberg

31' Lindblad (Bojent)
75' Birgersson (Wihlborg)
88' Björkén (Vasilj)

Foto:Andreas Nilsson/bilderna.it

Matchen började trevande i regn och stark vind på Strandvallens konstgräsplan. Öster, som inledde med vinden i ryggen, blev också de första att komma nära mål - i tredje minuten med en hörna som dessvärre blåste iväg men minuten senare lite bättre med en lyftning fram mot Robin Strömberg, som tyvärr fick se sin tidigare lagkamrat Mattias Asper hinna före och plocka bollen. Fyra minuter senare kom en liknande lyftning mot en bra springande Strömberg men denna gång nådde Östermittfältaren inte riktigt bollen.

Efter de första tio minuterna tog hemmalaget över mer av spelet och började skapa chanser. I elfte minuten spelade Bonsu bollen bakåt till Löfquist, men på avslutet var Jonathan Drott med bra och täckte ut skottet. Minuterna senare var Mattias Håkansson på väg genom men då höll sig Philip Hausenkamph framme och störde tillräckligt för att MAIFaren inte skulle få till ett ordentligt avslut.

Fem minuter senare kom ändå hemmalagets ledningsmål. Håkansson spelade en löpboll över mot vänsterkanten där Simon Nilsson hann först och kallt rullade in 1-0 i höger burgavel. De gulsvarta stod även för nästa farlighet fem minuter senare, när Håkansson lite turligt fick fram bollen till Bonsu, vars lobb såg ut att passera långt över mål men fastnade i vinden och damp ner oroväckande kort bakom ribban.

Minuten senare gjorde Wihlborg en bra insats på sin vänsterkant, stack iväg och fick in ett inlägg som dock kom i retur. På andra försöket placerade han bollen närmre Asper, som tappade kontrollen på bollen men - troligen korrekt - fick frispark med sig.

Knappa halvtimmen in i matchen började det bli farligt runt Östers mål igen. Först på ett inlägg som Rasmus Rydén inte kom åt att boxa ut ordentligt, utan bollen hamnade hos en Mjällbyspelare som försökte sig på en cykelspark, och prickade ribban. I samband med denna situation skadade sig Patrik Bojent i benet och tvingades kliva av, och under minuterna fram till att ett byte hann genomföras pressade hemmalaget på ordentligt. Rasmus Rydén var dock stabil och lyckades avvärja till ett antal hörnor.

Sju minuter före paus hade Öster en bra chans att kvittera när Wihlborg tog sig upp på kanten och lyfte in ett inlägg mot Henningsson, men en försvarare nådde precis fram med huvudet och kunde styra bollen bakom Alle. De sista minuterna av halvleken oroade också, då Freddy Söderberg blev liggande med mycket ont efter en sammanstötning, men efter att ha kurerats under kvarvarande minuter och halva paus kunde han slutligen återvända till spel i andra halvlek.

Denna halvlek inleddes ännu mer avvaktande, och det tog dryga tio minuter innan något som liknade en chans erbjöds. Då hade Hausenkamph samarbetat med Henningsson på högerkanten, ryckt förbi och lyfte en hög boll bakåt mot Wihlborg. Den starka vinden ställde tyvärr till det och skåningen fick inte alls träff på sitt volleyförsök i bra position.

Två minuter senare skulle hemmalaget istället utöka ledningen. Danny Ervik snurrade ordentligt på högersidan och hittade in med bollen till en obevakad Daniel Nilsson som kunde prickskjuta in sitt lags andra mål för dagen.

Såväl spelare som publik påverkades allt mer av kylan, blåsten och det underkylda regnet, och spelets kvalitet blev därefter. Fem minuter efter målet stod Henningsson ändå för lite show när han gick själv och tråcklade sig fram till en position strax utanför straffområdet, men avslutet ställde inte till några problem för rutinerade Asper. Nu piggnade Öster till och bara minuten senare tryckte Velic till utifrån och fick bra träff, men en hemmaförsvarare slängde sig på hockeymanér och täckte skottet, som förvandlades till en tjusig lyra mot Aspers famn.

Minuterna senare samarbetade Hausenkamph och Söderberg längs högra långsidan. Försvaret kunde rensa till inkast men efter att detta tagits snabbt kom ännu ett av dessa hårda flacka inlägg i brösthöjd som vi skulle få se fler av, och denna gång var det Robin Strömberg som kom störtande mot första stolpen, där Asper dessvärre var med bra och plockade ner bollen.

Tio minuter före full tid återfick matchen mer intensitet efter en stillsam kvart, och nu var det Elmin Nurkic som skickade in en låg boll från sin vänsterkant, som slank genom försvaret men även precis framför Söderberg och Birgersson. Minuterna senare var det farligt åt andra hållet när hemmalaget fick frispark precis utanför straffområdet, men Rydén läste intentionen väl och hade inga problem med den låga bollen mot första stolpen.

Öster mäktade med två hyfsade anfall till i slutminuterna. Först lirkade Fritiof Björkén sig genom från vänster och skickade in ett lågt inlägg som fastnade hos Asper, och minuten senare spelade Hausenkamph fram Birgersson som ur liten vinkel från höger drog ett hårt avslut mot närmsta krysset, men Asper hann få upp händerna och kunde rädda.

Följ Östers IF i sociala medier: