FÖRLUST TROTS BRA AVSLUTNING

Öster tvingades till ett tidigt byte sedan Jonathan Drott fått utgå, och fick inte ordning på spelet igen förrän en bit in i andra halvlek. Sista 25 minuterna såg dock lovande ut med hög press och en boll på mållinjen.

HELSINGBORGS IF - ÖSTERS IF 2-0 (2-0)

1-0 25 Farnerud
2-0 30 Granqvist (straff)

Jeff Gal
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Drott - Ljungberg - Andreasson
Pavic - Kapcevic - Johansson

20' Johannesson (Drott)

Öster inledde piggt mot Helsingborg på Filborna IP:s nylagda konstgräs och skapade minst lika mycket som hemmalaget första kvarten, bland annat en nick av Calle Johansson i bra läge och en omställning där Johansson försökte spela fram en fint löpande Mattias Pavic men en HIF-försvarare fick stopp på bollen strax innan den nådde fram.

Sedan kom den olyckliga skadan på Drott (vi återkommer så snart vi vet mer) och Öster kom helt ur rytmen.

Trots det skapade man matchens första riktigt bra målchans i 24e minuten när Dragan Kapcevic lyfte in ett perfekt inlägg bakom hemmalagets backlinje där inbytte David Johannesson tagit en bra löpning mellan mittbackarna och inte kan ha varit mer än någon skostorlek från att få tån på bollen och peta in ett ledningsmål.

Tyvärr kom det istället rassel i andra målnätet redan i nästa anfall. En av HIF:s många tunga värvningar Alexander Farnerud fick bollen nednickad till sig vid straffområdeslinjen och placerade kallt in 1-0 nära vänstra stolpen.

Fem minuter senare fick Helsingborg en diskutabel straff sedan Wanderson sett ut att tappa balansen och Granqvist kunde utan att tveka rulla in 2-0.

Resten av halvleken var relativt händelselös, med en Österhörna där HIF-målvakten gick bort sig men ingen Österspelare nådde fram och ett rätt snyggt anfall i 38e minuten där Johansson avslutade i burgavelns utsida som höjdpunkter.

ANDRA HALVLEK

Andra halvlek började mer fartfyllt med ett riktigt farligt anfall av Calle Johansson redan i 47e minuten där han tog sig runt längs kortlinjen och rullade bollen förbi målvakten men Holgersson kunde rensa bollen precis utanför stolpen.

Minuterna senare fick Östers inlånade målvakt Jeff Gal visa upp sig när Moro fick bollen i bra läge men Gal gjorde en riktigt bra räddning.

Gal stod även för nästa riktigt bra Österinsats när han i 65e minuten gjorde en jätteräddning på ett avslut från nära håll.

I 68e minuten var reduceringen ytterst nära efter att Johannesson lyft en fin boll över på Johansson som än en gång tog sig fram längs kortlinjen och rullade bollen förbi målvakten men denna gång kunde Granqvist rensa undan bollen på mållinjen.

Nu stod Öster för en extremt hög press och hemmalaget fick jobba för att ta sig av egen planhalva, men Öster fick inget gratis mot ett skickligt lag. Det närmsta man kom var ett bra avslut med kvarten kvar av Johansson, som målvakten med viss möda kunde styra över ribban ut till hörna.