Förlustfria sviten förlängd

ÖSTERS IF - HUSQVARNA FF 0-0

Öster - och Isak Pettersson - fortsätter hålla tätt bakåt. 0-0 mot Husqvarna innebar den unge målvaktens femte raka match utan insläppta mål och att Öster efter åtta omgångar har ett imponerande snitt på 0,25 insläppta mål per match.

Pettersson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby  - Drott
Strömberg - Velic - Östlind
Berglund

64' Shaze (Strömberg)
87' Söderberg(Elvby)

Statistik finns på förbundets matchsida.

På artikelbilden ser vi Isaac Shaaze göras ner och få straff i 90e minuten.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

//oster.bilderna.it/#!album-1314

FÖRSTA HALVLEK

Högsommarväder och storpublik på Myran  - men det var gästerna i tabellfyran (i en serie där de småländska lagen håller plats ett, tre och fyra) Husqvarna som inledde piggast. I tredje minuten lyfte man in en frispark i Östers straffområde, men en välplacerad Mario Vasilj-fot kunde rensa undan innan bollen nådde sin destination.

Fem minuter senare blev det ordentligt farligt åt andra hållet när Velic lyfte in en boll mot en välplacerad Berglund, vars nick tyvärr stack en bit över ribban.

Därefter tappade båda lagen i tempo i den tryckande värmen, och det dröjde tjugo minuter innan nästa chans. Då var det Elvby som tryckte till stenhårt från distans, men avslutet strök strax utanför högra krysset.

Tio minuter före paus tog matchen fart igen. Björkén tog en strålande sjuttiometerslöpning med boll mellan straffområdeslinjerna, och var en hårsmån från att t sig hela vägen men en försvarare kunde styra upp bollen i luften där den nickades tillbaka till Husqvarnamålvakten Vazgec utom räckhåll för Österspelaren.

Några minuter senare jobbade Öster fram matchens bästa målchans när för dagen högerytterspelande Robin Strömberg prickade in bollen mot Velic, vars hårda nick tog i ribban. På returen hann Berglund fram på bollen men försvaret kunde rensa undan även det avslutet.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde andra halvlek piggare än första, men kom inte närmre mål än ett bra inlägg från Östlind som Vazgec kunde ta innan det fann Berglund och ett högt avslut av Velic innan det var gästernas tur att hota. Då väggspelade sig Ibragic och Hasani fram genom försvaret innan den förstnämnde föll strax utanför straffområdet, men Husqvarna lyckades dessbättre inte förvalta den farliga frisparken.

I 66e minuten var det åter dags för ett stenhårt avslut från en av Östers defensiva mittfältare. Denna gång var det Drotts tur, och avslutet gick tätt utanför mål på vänster sida.

De sista tjugo minuterna fick matchen fart igen. I 74e minuten lyfte inbytte Isaac Shaze in en fin boll som dessvärre rensades precis innan den nådde Berglund. Någon minut senare åkte samme Shaze på en rejäl crosschecking precis utanför straffområdet av Koroma, som korrekt belönades med ett gult kort.

Den resulterande frisparken petades till Östlind, vars hårda låga avslut till synes styrdes av en fot upp på en försvarande hand inne i straffområdet men domare Oppong vinkade vidare spelet.

Tio minuter senare drev Shaze in bollen i straffområdet efter en hörna som nickrensats, och fälldes än en gång av Koroma. Domaren vinkade först avvärjande, men efter att assisterande fått säga sitt pekade han på straffpunkten (men gav inte Koroma något ytterligare gult). Straffen slog Velic högt mot vänstra hörnet, men fick inte bollen tillräckligt långt ut och Vazgec kunde rädda.

Istället drabbades Öster av en tung smäll i 93e minuten, när Drott till synes sprangs ner av en Husqvarnaspelare, men istället för frispark med sig fick frispark och gult kort - sitt andra för matchen och därmed utvisning - mot sig.