Förlustfria sviten fortsätter

A-lagets fina höst fortsatte med första segern någonsin mot Landskrona på Myresjöhus Arena. Isaac Shaze gjorde 1-0 i fjärde minuten och Denis Velic rullade in slutresultatet 2-0 på straff i 52a minuten.

ÖSTERS IF - LANDSKRONA BOIS 2-0 (1-0)

1-0 4' Shaze
2-0 52' Velic (strf)

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Elvby - Drott
Donkor - Velic - Shaze
Söderberg

59' Rajalakso (Bojent)
69' Strömberg (Velic)
80' Blomqvist Zampi (Söderberg)

Matchstatistik finns på förbundets matchsida.

Alla bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Öster bjöd på riktigt bra fotboll den första kvarten av hemmamötet mot Landskrona. Efter bara en halvminut kom en lång lyftning som Shaze, för dagen på vänsterytterpositionen, kunde hålla kvar på plan. Tre minuter senare gick det desto bättre. I ett snabbt anfall på högerkanten spelade Donkor in bollen till Shaze som helt fri kunde stöta upp bollen i nättaket i en situation där de flesta trodde att Shaze stod offside men domaren lyckligen såg att Landskronas vänsterback Jarl fallit ner och upphävde offsiden.

Tre minuter senare blev det farligt igen. Först när Richard Donkor var nära att bryta genom men gjordes ner och fick frispark, och sedan efter att frisparken nickats undan och solklart rensats av en Landskronaspelares hand, där domaren dock valde att blåsa frispark för det försvarande laget.

Därefter fortsatte Öster dominera fem minuter till utan att skapa några större lägen, innan gästerna plötsligt tog sig in rejält i matchen. I trettonde minuten stod bara ett rutinerat täckande av Vasilj bakom att Ramadan inte hann genom utan att Rydén kunde snappa upp bollen. Två minuter senare slog Öster bort ett uppspel och gav Tkacz fri lejd mot mål där han dessbättre avslutade rakt på Rydén och bara minuten senare gjorde Rydén en riktigt bra fotparad när Aganovic slunkit genom och tog avslut från målområdeslinjen.

Nu var Öster rejält skakade och slarvade bort mycket bollar, men inom några minuter lugnade man ner sig och tog över kommandot igen. I 25e minuten knorrade Shaze ett avslut precis ovanför högra kryssribban efter en hörna, och minuterna senare lyckades han sånär ta sig genom själv men fälldes och fick en frispark som Velic slog hårt men metern över mål.

Halvtimmen in i matchen var Öster mycket nära att utöka sin ledning när ett lågt inlägg från vänsterkanten såg ut att hitta fram till Freddy Söderberg framför mål men dessvärre gick precis framför foten på den vilt satsande anfallaren.

Minuterna före paus såg Östers yttrar ut att kunna samarbeta fram ett mål till. Shaze vann boll lågt och drev själv uppåt, och såg Donkor som löpte diagonalt in bakom backlinjen men passningen blev precis för snål och en försvarare kunde få foten mellan och avstyra ett friläge.

ANDRA HALVLEK

Öster inledde även andra halvlek med bra snabb fotboll, men denna gång dröjde det sex minuter innan det blev riktigt farligt. Då ryckte sig Björkén förbi och la en låg boll inåt som fastnade på en täckande BoIS:ares arm, och domare Jukic pekade omedelbart på straffpunkten. Därifrån var det Denis Velics tur, och han placerade straffen så precist nere vid vänstra stolpen att Landskronamålvakten Sandqvist trots att han gick både tidigt och rätt inte nådde att stoppa den.

I 54 minuten stal Söderberg påpassligt ett slarvigt uppspel och skapade en bra situation, men Sandqvist var med på det låga avslutet och kunde blockera skottet.

Sex minuter senare bjöds gästerna på en riktigt bra reduceringsmöjlighet när Östers backlinje gick bort sig helt och Aganovic hamnade fri med Rydén, som dock väntade ut anfallaren som tog avslut en bra bit över mål.

Sandqvist fortsatte få det svettigt, i 66e minuten testade Rajalakso med ett tungt avslut från vänster nere vid stolpen som målvakten kunde styra undan med foten.

Knappa kvarten före mål kunde gästerna mycket väl fått en straff även de, när ett inlägg från vänster såg ut att stanna väldigt tvärt på armen på en Österförsvarare, men domaren tyckte lyckligtvis inte att det var skäl nog att blåsa av.

Fem minuter före full tid var Öster på väg mot en riktigt farlig omställning med fyra man, men stoppades när Philip Andersson tog ett strategiskt gult kort genom att sätta in en hockeytackling på Donkor som just petat bollen förbi honom och var på väg runt i full fart.

Tre minuter såg det riktigt lovande ut när Strömberg skarvlobbade fram bollen till Rajalakso, som sprang till höger och hade Matteo Blomqvist Zampi med sig inne i mitten, men Rajas låga inlägg blev lite för djupt och Sandqvist kunde snappa upp det framför fötterna på Matteo.

Runt 90e minuten slank gästerna förbi ett par gånger på vänsterkanten och skickade in låga hårda bollar som oroade, men varje gång fanns Shaze på plats och kunde först rensa och nästa gång styra ut bollen till en hörna som mynnade ut i en nick från Jarl rakt i famnen på Rydén.

//oster.bilderna.it/#!album-1206