Första hemmasegern bärgad

Det blev en ny nervös hemmamatch mot Kristianstad. Öster såg nervösa ut, men med knappa kvarten kvar kom så ändå segermålet efter ett inlägg från Mehmed Hafizovic som landade i nätmaskorna.

ÖSTERS IF - KRISTIANSTADS FF 1-0 (0-0)
1-0 77' Självmål

Publik: 1517

Startelvan

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Henningsson - Strömberg - Rajalakso
Söderberg

Byten
66' Hafizovic (Rajalakso)
75' Velic (Strömberg)
86' J Andersson (Henningsson)

Referat finns nedanför videoklippen. Statistik finns på förbundets matchsida.

Mehmed Hafizovic om matchen och "sitt" mål (video: Mikael Bruér)

Presskonfernsen efter matchen (video: Mikael Bruér):

Repris på målet (video: Andreas Nilsson/bilderna.it):

Efter en fin matchuppladdning där Andreas Waldo levererade matchbollen kom matchen inte alls igång de första fem minuterna. I sjunde minuten kunde så gästerna hota lite efter att Joel Nilsson löpt sig fri ur misstänkt offsideläge, men Österförsvaret jobbade bra och kunde stänga luckan.

Gästerna fortsatte ha mest boll, och med tio minuter spelade skapade de två bra lägen. Först gjorde Ylber Ejupi ett bra jobb ute på vänsterkanten och skickade in ett inlägg som försvaret tvingades rensa till inkast. Strax därefter kom det ett inlägg från vänsterkanten som Andreas Grahm mötte med huvudet men lyckligen styrde strax utanför.

Fem minuter senare såg det farligt ut igen efter att förre Österspelaren Otto Eriksson jobbat fram en hörna, och när Rasmus Rydén gick ut för att boxa denna fick han en smäll och blev liggande medan bollen gick i en retfull båge mot mål - där den dessbättre nickades undan och domaren dessutom passade på att blåsa frispark för ruffen.

Nu hade Öster börjat ta mer initiativ, men gästerna hade fortfarande mest boll och med en fjärdedel spelat av matchen höll det på att ge utdelning. Ejupi var sånär genom i en närkamp mot Vasilj, men fick en till synes billig frispark mot sig när Österbacken föll i närkampen.

Minuterna senare skapade Öster så en rad bra chanser, där två utmärkte sig. I 25e minuten spelade man upp bra längs högerkanten och Söderberg försökte nå över med bollen till Rajalakso men en försvarare fick precis tåspetsen på foten och kunde avbryta anfallet. I momentet efter gjorde Henningsson ett jättebra jobb på kanten, jobbade sig runt hela försvaret och rullade in bollen framför mål där Söderberg sånär kunde stött in den men inte riktigt fick träff i avslutsögonblicket.

Sju minuter före halvtid bjöds vi på ett snyggt uppspel längs Östers vänsterkant, där Drott vann boll och spelade ut till Rajalakso, som förlängde fram till Nurkic som slog ett hårt lågt inlägg som såg ut att gå till hörna men domaren pekade på inspark.

Även halvlekens sista lägen skulle tillfalla Öster efter att Henningsson nåtts av en fin crossboll och lagt ett bra inlägg mot Söderberg som inte fick till avslutet, och när Strömberg i andraläget fick iväg ett avslut kunde målvakten styra ut till en högerhörna, som Strömberg lobbnickade på målvakten.

Andra halvlek

Andra halvlek började bättre än den första. Redan tre minuter efter paus såg det farligt ut när Rajalakso spelade fram Nurkic som ryckte och lyfte in ett inlägg, som - trots att det gick via ett försvararben och aldrig var över kortlinjen - dömdes till inspark.

Minuten senare slet sig Söderberg fri på högerkanten och hade med sig Strömberg inne framför mål och Rajalakso snett bakåt, men försöket att nå den senare misslyckades när en försvarare fick foten mellan. Nästa anfall kom minuten senare på vänsterkanten, där Rajalakso tog sig förbi en försvarare och såg ut att vara på väg förbi nästa när denne kunde rensa ut bollen till hörna. Hörnan hamnade så småningom ute hos Söderberg, som lyfte bollen över mot bortre stolpen där Rajalakso nickade ner den mot Henningsson framför mål, som tyvärr inte kunde få träff på bollen. Österpressen avslutades två minuter senare när Björkén lyfte in en boll mot Rajalakso som nickade tillbaka den in i mitten där Strömberg nickstyrde avslutet över mål.

Med halvtimmen kvar av matchen hade gästerna så sin kanske bästa chans när Ejupi lyckades trassla sig genom backlinjen och kom fri med Rydén, som dock läst spelet bra och var ute och norpade bollen framför fötterna på anfallaren.

Tio minuter senare fick Öster frispark i bra läge strax utanför straffområdet efter att Henningsson blivit fälld. Nurkic fick bra träff men på målvaktens retur fanns ingen Österspelare på plats. Fyra minuter senare var det istället nära åt andra hållet när Zekovic gick själv och klippte till hårt, men någon meter till vänster om mål.

Minuterna senare var Öster nära att ta ledningen. Shaze jobbade sig över plan mot vänster och spelade ut bollen till Hafizovic, som fick till ett hårt bra avslut nere vid stolpen men Selimovic i Kristianstadsburen kunde med nöd och näppe styra ut bollen till hörna. Efter lite studsande hamnade bollen hos Hafizovic som försökte nå Söderberg med ett inlägg mot första stolpen, men istället fick se Mohammed Mbye nickstyra bollen perfekt förbi sin egen målvakt till 1-0. Därefter gick luften ur matchen , och ingendera laget skapade några större chanser utan Öster kunde till slut få slå säsongens första segerkullerbytta framför Södra Stå.

Alla bilder Andreas Nilsson/bilderna.it.