Fortsatt mållöst mot Jönköping

Öster tvingades på grund av sjukdomar till flera omkastningar mot den tänkta startelvan i träningsderbyt mot Jönköping. Detta medförde inte oväntat viss otydlighet, och i en match utan riktigt bra chanser var gästernas seger inte orättvis.

ÖSTERS IF - JÖNKÖPING SÖDRA 0-1 (0-0)
0-1 51' Sabo

Publik: 471

Öster startade med:
Kljajic
Wihlborg - J Andersson - Lindblad - E Andersson
Bergholtz - Birgersson - Hellgren
Zlojutro - Gero - Söderberg

45 Vasilj (Lindblad)
75 Henningsson (Zlojutro)
79 Ericsson (Söderberg)

Missa inte videointervjuer med Marcus Berholtz och inhoppande Otto Ericsson längst ner i artikeln!

Årets andra träningsmatch blev en ganska chansfattig historia, där de två största glädjeämnena var publiksiffran på nästan 500, klart godkänt med tanke på avsparkstiden och ett piggt inhopp av unge Otto Ericsson.
    Öster kunde ändå fått ett bra läge i femte minuten när Bergholtz var på väg genom men revs ner fult och fick en frispark med sig. Denna petades till Zlojutro som drog bollen stenhårt i muren. Zlojutro var inblandad även nästa gång det hettade till några minuter senare. Denna gång var det istället åsiktsskillnader gentemot Joakim Karlsson som tvingade domaren och ett par spelare att gå mellan.
    Matchens första heta läge kom istället någon minut senare, när Wihlborg gick bort sig mot Jonathan Drott, som kunde bryta rakt in mot mål men avslutade skyhögt över.
    Efter hand som halvleken gick var det gästerna som skapade mest chanser. Söderberg jobbade på sin kant och Gero slet, men ingen kom till några avslut. Istället var Ronny Sabo i 38 minuten nära för Jönköping efter framspelning från Rönneklev, men knorrade bollen (enligt domaren via en Österspelare) strax utanför stolpen. Minuten senare fick de grönklädda en frispark några meter utanför straffområdet, som Thelin försökte slå runt muren men som inte ställde till några problem för Kljajic.
    Med tre minuter kvar till paus jobbade Gero så fram Östers första riktigt farliga chans, när han glidtacklade Jönköpings målvakt och fick loss bollen som dock snöpligt rullade ut till hörna. Minuterna senare slog Wihlborg ett bra lågt inlägg som Gero jobbade ner och Zlojutro avslutade hårt, men en försvarare kunde styra ut till hörna. Denna slogs till synes högt, men Bergholtz kunde få till en nicklobb mot första krysset, dock utan att oroa södramålvakten.

Öster och framför allt Gero inledde andra halvlek i bra tempo. Redan i första minuten var han nära att ta sig genom innan han bryskt stoppades, till publikens stora förtret. Minuten senare kom han genom men var offside, och tre minuter in jobbade han in från vänsterkanten, stoppades hårt, men fick bara inkastet med sig.
    Istället var det gästerna som något anfall senare skulle spräcka årets målnolla. Rönneklev bröt fram, och efter lite studsande från bollens sida hamnade den framför ett tomt mål, och Sabo kunde bara rulla in ledningsmålet. Minuterna senare fick Robertino Kljajic visa upp sig, när han avstyrde ett Jönköpingsfriläge.
    I 62 minuten såg det riktigt farligt ut när Thelin såg ut att komma fri, men en jättelöpning av Wihlborg tog denne både ikapp och om södraspelaren och avväpnade situationen helt. Med 25 minuter kvar var det Östers tur att få tomt mål efter starkt jobb av Söderberg på vänsterkanten, men ingen rödblå hann fram på hans boll. I andraläget blev det minst lika farligt när bollen lyftes fram på Gero, som avslutade tätt utanför med pannan. nästa chans kom i 71 minuten, efter att Zlojutro slitit sig genom och lyft in bollen till Söderberg, men hans volley gick lite för rakt på målvakten för att hota. Minuterna senare var det Söderbergs tur att bli stoppad till synes hårt på väg genom, vilket lät Jönköpingsmålvakten hinna först på bollen.
    Med fyra minuter kvar var två inhoppare nära att glänsa. Debuterande Otto Ericsson gjorde ett bra jobb ute vid höger hörnflagga och lyfte in bollen på Alexander Henningsson, vars nickstyrning helt ställde försvaret men strök tätt över bortre krysset.
    Jönköping skulle ändå stå för matchens sista kvalificerade chans, och det var ett farligt läge. Svensson rann förbi på högerkanten och spelade in bollen till Sabo, som fick gott om tid på sig och placerade bollen hårt i högra stolproten. Därefter jagade Öster en del, men skapade inget direkt.

Inhopparen Otto Ericsson om sin A-lagsdebut:

Marcus Bergholtz är inte nöjd men ser ljuspunkter:

Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it