FORTSATT MÅLSNÅLT PÅ HEMMAPLAN

Trots stort spelövertag och studtals frenetisk jakt efter ett segermål fick Öster för tredje gången i år gå av planen på Myresjöhus Arena utan att ha gjort mål.

ÖSTERS IF - VÄSTERÅS SK 0-0

Publik: 1862

Andersson
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Ljungberg - Drott - Andreasson
Ahrn - Johanson

68' Joao Pedro (Andreasson)
76' Silka (Ljungberg)
78' Johannesson (Ahrn)

Mer statistik på förbundets matchsida.

JÄRDLER OM MATCHEN

"Det ser tyvärr ut som det har gjort innan i att vi går mållösa från matchen igen. Det är klart att vi ska göra mål i den här matchen, så mycket boll som vi har under kontroll de sista 25 meterna av planen. Det är tydligt för alla som ser matchen. Vi gör en bra fotbollsmatch vill jag påstå, anfallsmässigt bedriver vi ett bra passningsspel. Jag är inte nöjd med de första 5-6 minuterna av matchen och de 5-6 första av andra halvlek, där är Västerås bättre än oss.

Västerås gör en klok bortamatch, vi har fått vänja oss vid det här att lagen komemr hit och spelar väldigt lågt och kompakt mot oss men vi skapade tillräckligt mycket mot Norrby för att göra mål och vi skapade tillräckligt mycket idag. Jag tycker vi ska ha en straff men vi får det mot oss. Vi är inte tillräckligt bra i den delen av planen, solklart så, men vi får heller inga medstuds.

Killarna gör vad jag ber dem om, vad vi ska tänka på, vad vi ska hitta för ytor, hur vi ska spela - sedan så är det det sista kvar: den sista passningen som blir två meter lång, som blir en meter lång, skottet styr på nån och går utanför. Det kommer såklart att komma matcher som vi gör fyra mål i en matchbild som ser ut såhär men just nu så är vi inte skarpa alls.

Det är en självförtroendegrej, vi är inte så beslutsamma i vissa lägen, det blir för duttigt och lite för långsamt där vi kan välja att skjuta istället och det är den svåra delen. Men så länge vi tar oss till såhär mycket avslut som vi gör i matcherna så kommer det inte fortsätta vara stolpe ut utan det kommer att släppa."

Se höjdpunkter på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Inledningen av matchen präglades av mycket bolltapp från båda sidor och ett Västerås som visade mest vilja de första knappa tio minuterna. När Öster därefter tog över mer blev det också farligt direkt.

I elfte minuten tog sig Oliver Silverholt fram till vänster och slog en låg boll in i mitten där Gustav Ahrn togs hårt och inte kunde nå bollen som fortsatte ut mot Mattias Pavic, som hade lite för snål vinkel och stötte bollen i stolpens utsida.

Halvannan minut senare såg det åter bra ut när Anton Andreasson kom på samma kant, men denna gång kunde en försvarare få en fot emellan innan bollen hittade fram till Pavic. Anfallet avslutades med ett skott från Jonathan Drott strax utanför vänstra stolpen.

Halvvägs genom halvleken skapade lagen varsitt riktigt vasst läge utan att kunna dra nytta av det. Först sprang sig Pavic fri i 22a minuten och försökte knorra in bollen runt målvakten men fick lite för vid båge på bollen som stack halvmetern utanför högra stolpen.

Strax därefter utnyttjade VSK-trotjänaren Tronêt en miss i Östers backlinje och sprang sig obehagligt fri men skickade avslutet upp mot övre etage.

Öster fortsatte ha större delen av spelet, men fick inte passen att stämma den sista tredjedelen och gästerna kunde passa på att sticka upp. I 36e minuten lyfte förre Österspelaren Jonas Hellgren en fin boll fram för Skogh att springa på, men Tobias Andersson hann ut och kunde plocka ner bollen precis innan han kunde nå den.

Två minuter senare kom en rejält omdiskuterad situation. Drott slog en fin boll fram för Ahrn, som låg bra i löpningen och såg ut att hinna först på bollen, men blev nedriven av målvakten - en situation som domaren valde att släppa.

I halvlekens sista sekunder satte nog en och annan hemmasupporter i halsen när Skogh gick omkull tungt i Tobias Anderssons straffområde, men domare Hansson genomskådade försöket och bjöd på ett gult kort för filmning som belöning.

ANDRA HALVLEK

Efter paus inledde båda trevande och frånsett ett läge i 47e minuten, där Ahrn hade lite oflyt som inte fick med sig bollen genom backlinjen, dröjde det nästan en kvart innan vi såg någondera laget hota.

I 58e minuten slog Stefan Karlsson en låg hård boll in till Calle Johansson, vars skott täcktes. I nästa läge hamnade bollen hos Pavic, som fick iväg ett avslut som definitivt såg ut att stoppas på armen på en dykande försvarare, men återigen valde domaren att fria.

Strax därefter bjöds gästerna på ett jätteläge när  Österförsvaret tappar bollen i sämsta tänkbara läge och Västerås kan anfalla fyra mot tre, men en stressad anfallare drar avslutet högt över istället för att spela bollen.

Västerås stod även för nästa riktiga målchans, när Skogh fick bollen på straffområdeslinjen och fick rejäl träff, men Andersson reagerade snabbt och kunde styra ut avslutet till hörna.

Den chansen matchades i 73e minuten av Christian Ljungberg som tog sig fram bra, väggspelade och sedan rullade bollen förbi målvakten men tätt tätt utanför högra stolpen.

Efter en hyfsad chans i 76e när Ahrn jobbade sig runt bra men inte nådde in till Calle J med inlägget skapade inget av lagen särskilt mycket i rena farligheter under resten av matchen. Öster hade klart mest boll men kunde inte ta sig genom Västerås solida försvar och vi fick anteckna ytterligare en mållös match hemma på Myresjöhus Arena.