Grattis Sverige och tack för showen

Idag är det Sveriges nationaldag och oavsett hur du firar den så hoppas jag att du får en riktigt fin dag. Du kanske spenderar den med flaggor och jordgubbstårta i Linnéparken, med Evert Taube i hörlurarna och en kopp kaffe i handen ute i bersån eller som jag runt en fotbollsplan där det spelas en massa härlig ungdomsfotboll.

Sverige är ett land att till stora delar vara stolt över. Demokrati, välstånd, jämlikhet och såklart Östers IF. En stor och viktig del av Sverige sedan 20 april 1930. En förening som skapat glädje, lycka och eufori för dess medlemmar och anhängare varje dag sedan dess (och med handen på hjärtat även lite gråa hårstrån). Men oavsett framgångar och bakslag ute på det gröna fältet så består kärleken till laget som bildades i Kvarnhagen på stadsdelen Öster i Växjö för snart hundra år sedan.

Men Östers IF är så mycket mer än bara ett lag som kämpar för att ta sig tillbaka till Allsvenskan. Vi bedriver en stor och framgångsrik ungdomsverksamhet för både pojkar och flickor. Att få tillhöra ett lag och ett sammanhang har varit en stor och viktig sak för mig genom hela livet och med ett allt kallare och hårdare klimat i samhället så tror jag att det är viktigare än någonsin för våra barn och ungdomar. Vi bedriver ett av svensk elitfotbolls mest omfattande hållbarhetsarbete inom Öster i Samhället. Det finns få saker som jag är så stolt över som att vara en liten del av det arbetet som gör skillnad på riktigt för våra barn och ungdomar varje dag. Så alla ni som går runt med en jacka eller tröja som det står Öster i Samhället på idag, sträck på er lite extra. Ni är alla så viktiga för så många!

Det känns också som en passande dag att summera den fyrnationsturneringen som vi haft i Växjö för vårt fina U23-landslag. Sex matcher har spelats i Växjö varav Sveriges tre matcher på Visma Arena. Totalt har nästan 5 000 åskådare sett Sverige spela vilket är väldigt fina siffror. Ni som varit på matcherna, speciellt den sista avgörande mot Tyskland, fick uppleva en fantastisk ljudkuliss i ett lite högre tonläge än vi är vana vid på Visma Arena. Många unga tjejer och pojkar fick dessa dagar nya förebilder för livet. Men det som publiken fått se på matchdagar är bara en liten del av allt det arbete som krävs för ett arrangemang av denna storlek. Den består av månader av planering, en enorm logistik, tvätt, profilering och transporter dygnet runt för att nämna några delar. Men tack vara ett fantastiskt arbete av massor av personer inom Östers IF, både volontärer, matchorganisation, lagvärdar och anställd personal, så har vi fått ihop det på ett otroligt bra sätt. Jag vill rikta ett stort tack till er alla och hoppas att nationaldagen kan vara en dag där ni äntligen får koppla av lite efter några intensiva veckor.

Heja Sverige och Heja Öster!

Jens Magnusson

Klubbdirektör Östers IF