Härlig seger i avslutningen

Det blir en femteplats i årets Superettan efter seger på Olympia. Lars Fuhre och Admir Bajrovicstod för varsitt riktigt snyggt mål i en värdig avslutning för Thomas Askebrand.

HELSINGBORGS FF - ÖSTERS IF 0-2  (0-0)
0-1 73 Fuhre
0-2 87 Bajrovic

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Örnblom
Björkén - Crona - Shaze - Strand
Pavic - Kapcevic - Fuhre

73' Bajrovic (Shaze)
87' Hjalmarsson (Crona)
92' Avdic (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

I en svårstartad mach på fina nya Olympia var Öster - för dagen i helvitt - mest svårstartade och i första halvlek handlade det mest om Helsingborg. I nionde minuten hotade hemmalaget när Ralani slank genom och avlossade ett tungt avslut som dessbättre stack metern utanför högra stolpen.

Tolv minuter senare fick hemmalagets inlånade Lumala Abdu en bra boll och var på väg genom när en resolut insatt tryckare från Kalle Lindblad satte stopp precis utanför straffområdet. Frisparken fick Darijan Bojanic riktigt fin träff på men Robin Malmkvist kunde styra bollen upp i trävirket och ut till hörna.

Öster kom i ett par omgångar längs vänsterkanten men lyckades inte fylla på i mitten så anfallen rann ut i inlägg mot ingen. Fem minuter före paus stack man istället fram i mitten när Pavic revs ner tio minuter utanför straffområdet och Simon Strands frispark blev riktigt lurig när den studsade i muren men Pär Hansson kunde till slut snappa upp bollen.

I halvlekens sista minut skapade Öster så en sista chans när Fritiof Björkén slog ett inlägg in bakom HIF:s backlinje mot Dragan Kapcevic, men anfallaren hann inte riktigt fram och bollen studsade ut över kortlinjen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus kom ett betydligt piggare Öster ut till spel. Man satte en helt annan och högre press och höll i bollen bättre i anfallen. i 51:e minuten fick Lars Fuhre frispark i nästan exakt samma läge som den som gav kvitteringen mot Dalkurd men denna gång fastnade norrmannens lyftning på en försvarare.

Kvarten in i halvleken lyckades hemmalaget etablera ett visst tryck men bra arbete av Vasilj och Lindblad med täckningar gjorde att man bara fick med sig två resultatlösa hörnor.

Efter hand tog Öster över allt mer och i 69:e minuten lade Kapcevic en magnifik passning fram till Strand, so fri med Hansson tyvärr var lite för osjälvisk och försökte passa istället för att gå på eget avslut och en försvarare kunde styra ut till hörna.

I 73:e minuten rensade Mario Vasilj ett HIF-inlägg ut till hörna och denna skulle bli mycket farlig - men åt rätt håll. Vasilj nickrensade hörnan ut till inbytte Admir Bajrovic, som satte full fart längs vänsterkanten innan han hittade en perfekt boll över till Fuhre som la över bollen på vänsterfoten innan han lyfte den över Hansson in i bortre burgaveln till 0-1.

Nu märktes det tydligt vilket lag som hade självförtroende och tre minuter senare stack Bajrovic på andra kanten och var nära att nå in till Strand med sitt låga inlägg men en hemmaspelare kunde rensa till en resultatlös hörna.

Bara minuten senare var det nära igen när Öster spelade runt bra till höger innan Pavic petade fram bollen till Björkén som kom fri men Hansson gjorde en bra räddning.

Efter att HIF tagit sig tillbaka in i matchen och Bojanic avslutat strax utanför spikade Öster med tre minuter kvar av ordinarie tid igen matchen med ett riktigt klassanfall. Fuhre spelade ut bollen mot Strand som avancerade innan han lade en låg boll in mot mitten där Bajrovic mötte och tryckte in 0-2 på en fin volley.

Resten av matchen - och årets säsong - avlöpte utan några större incidenter och Öster kan räkna hem en femteplats, med bara färre gjorda mål än Falkenberg som skillnad från fjärdeplatsen.

Se målen på TV4 Sport: