Härlig seger i Gävle

Tre fina mål - två av Fritiof Björkén och ett av Robin Östlind säkrade en efterlängtad trepoängare på ett vårvackert Gavlevallen. Tränare Askebrand var mycket nöjd efter matchen.

- Skönt att få en seger, killarna jobbar stenhårt och gör vår grej bra.

GEFLE IF - ÖSTERS IF 1-3 (0-2)
0-1 32 Björkén
0-2 42 Björkén
0-3 51 Östlind
1-3 64 Makondele

Publik: 957

Öster ställde upp med:
Malmkvist
Lindblad - Örnblom - Nurkic
Björkén - Drott - Crona - Pavic
Levi - Johannesson -Östlind

72' Shaze (Drott)
75' Fuhre (Levi)
86' Bajrovic (Johanneson)

Mer statistik på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

Gefle började bra och såg inte ut som ett lag i motgång. Redan i andra minuten fick man frispark från 25 meter som Piotr Johansson knorrade mot krysset men Robin Malmkvist gjorde en bra räddning - en av flera i matchen.

Öster tog sig dock snabbt in i matchen och i tionde minuten lyfte Pavic in en bra boll som Fritiof Björkén volleyavslutade hårt men metern över. Två minuter senare låg Björkén bakom ett fint anfall när han vann boll på mittplan och lyfte in bollen på Levi som hittade in till Johannesson men denne hittade inget avslut och passningen tillbaka till Levi fastnade på en försvarare.

I 26e minuten hamnade bollen hos Nurkic efter en hörna, och Elmin vände runt och avlossade ett bra skott som tvingade hemmalagets nyinsatte målvakt Frodig att göra en bra räddning.

Fem minuter senare fick Malmkvist göra en ny bra räddning när Johansson bröt in från höger och fick iväg ett bra avslut mot närmsta stolpen som Östermålvakten kunde trycka undan.

Istället kom målet åt andra hållet bara minuten senare. Björkén spelade in till Levi som fick benet undansparkat av Ljungberg, men i röran smet bollen framåt till Fritiof som fortsatt sin löpning och kunde lyfta in ledningsmålet över Geflemålvakten.

I 40e minuten var det nära igen när David Johannesson vann tillbaka bollen från en mittback och tog sig fri, men såg ut att bli nedriven och blev rejält irriterad.

Två minuter senare kom ändå tvåan när Björkén sprang sig fri till höger och hade med sig Östlnid i mitten, men kallt valde att avsluta med en lyftning över målvakten in i bortre burgaveln.

ANDRA HALVLEK

Direkt efter paus såg Gefle ut att ta över lite mer, men det var förmodligen för att Öster lockade upp dem i plan, vilket gav utdelning i 51a minuten när Johannesson slog en fin boll i djupet som Östlind dök på och sprang sig fri innan han lättade in trean över Geflemålvakten.

Några minuter senare gjorde hemmalaget ett trippelbyte som inom kort gav utdelning när Makondele nickstyrde in en hörna till 1-3.

Med 20 minuter kvar hade Öster marginalerna på sin sida när Ljungberg väggspelade sig in i straffområdet och hittade ett friläge men rullade bollen metern utanför vänstra stolpen.

Tio minuter senare var det nära igen när bollen kom in från höger och Hjelte avslutade från nära håll men Malmkvist stod perfekt placerad och bara behövde plocka bollen.

Fem minuter före full tid kunde Öster utökat när Fuhre tog en bra löpning och spelade in mot Bajrovic som hade bra läge men en försvarare kunde få foten mellan och avstyra.

I sista ordinarie minuten visade Gefles kanske intressantaste spelare Denis Hümmet sin förmåga när han ur i stort sett intet skapade en målchans och knorrade bollen centimeter utanför vänstra krysset.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: