Härligt trendbrott på Olympia

Växjökillarna stod i fokus när Öster efter två raka förluster tog en ny trea mot Helsingborg på Olympia. Filip Örnblom stångade in segermålet och Victor Stulic höll sin första nolla i Superettan efter två riktigt svettiga räddningar i slutskedet.

HELSINGBORGS IF - ÖSTERS IF 0-1 (0-0)

0-1 52 Örnblom

Stulic
Örnblom - Berg - Stenberg  - Silverholt
Astvald - Drott - Rochester - Johansson
Mortensen - Keene

74' Engqvist (Rochester), Pavic (Astvald)
83' Nordström (Mortensen)
90+2 Westermark (Keene)
Mer statistik på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

I en relativt händelsefattig match visade våra rödblåa hjältar krigarsjäl och slog betydligt mer namnkunniga Helsingborg på bortaplan. Om någon missat det innan start visade de båda åldermännen på varsitt lag James Keene och Andreas Granqvist tämligen omgående upp vad det här skulle bli för sorts match när de redan tidigt i matchen smällde ihop på mittplan på ett sätt man kanske inte förväntar sig av killar som är lika nära folkpensionen som skolstarten.

Keene stod också för matchens första farlighet när han mötte - för dagen högerbackvikarierande - Filip Örnbloms fina inlägg vid första stolpen men skickade den svåra nicken en bra bit över.

I femte minuten skapade hemmalaget sin första chans när Max Svensson bröt in från vänster och fick klippa till från sin favoritposition men skickade avslutet om inte över taket så åtminstone vad som hade varit över den gamla norra läktaren på Olympia.

Efter en lång period av mycket duellspel på mitten, där det enda som stack ut var en nickstyrning av Rasmus Jönsson på eget mål i tionde minuten, hettade det till lite strax före mitten av första halvlek. Först fick Jönsson en bra boll centralt strax utanför straffområdet men tofflade iväg ett ganska ofarligt avslut som Stulic utan bekymmer kunde sopa upp. Minuten senare fick Keene ett tufft gult kort när en HIF:are var tvåa in i duell men fick ont och ännu en minut senare stod Calle Johansson för en snygg insats när han framspelad av en återigen dominant Jonathan Drott tog sig fram till höger, tog sig in i straffområdet, men sedan tog avslut med vänstern rakt på försvarande Granqvists ben.

I 26e minuten jobbade skåningarna fram sin dittills bästa chans när Svensson tog sig runt till vänster och hittade in till Jönsson på målområdeslinjen, som styrde avslutet metern utanför det högra kryss som Stulic ändå såg ut att ha full koll på.

Öster å sin sida fortsatte spela kontrollerat men fem minuter före paus såg vi bra offensiva initiativ när Johansson först klackade fram till Örnblom som tog sig in i straffområdet och sånär nådde in till Mortensen med sin låga passning men fick se den rensas. Bollen vanns tillbaka av Marc Rochester Sörensen, som siktade noga och måttade ett inlägg mot bortre stolpen där landsmannen Mortensen kom stormande men en kattlik vändning i luften gjorde att Landgren fick till pannan och kunde få undan bollen

ANDRA HALVLEK

Öster fortsatte ha mycket av spelet även efter paus och bollinnehavet skulle ge utdelning. I 52a minuten visade Månz Berg rutin när han efter att ha fått bollen för långt från sig smart sprang ihop med motståndaren istället för att jaga boll, och fick en viktig frispark några meter in på offensiv planhalva med sig.

Denna utnyttjades på bästa tänkbara sätt av Oliver Silverholt som smekte bollen mot bortre stolpen, där Filip Örnblom rutinerat tryckte undan Landgren precis lagom mycket för att få fritt spelrum men inte väcka misstankar och sedan var ostoppbar när han dunkade bollen via marken in i nät.

Hemmalaget satte förstås fart efter målet men Öster vägrade krypa hem och HIF kunde inte skapa mycket. Istället var Öster mycket nära att utöka ledningen när Astvald i 65e minuten skickade en frispark från vänsterkanten mot bortre stolpen där både Örnblom och Keene fanns men hårt tagna av försvarare inte kunde få bollen på mål.

Två minuter senare var det upplagt för dansk dynamit när Rochester fick boll i mitten efter att Silverholt vunnit boll högt och hade en perfekt löpande Mortensen snett framför sig, men slog istället en boll ut mot Calle Johansson till höger som fick den bakom sig.

Tjugo minuter före full tid jobbade Mortensen fram ett läge i mitten där han mycket väl kunde fått straff med sig efter en tuff satsning av HIF:aren med seriens kanske hårdaste namn: Bödvar Bödvarsson. Även efter otaliga repriser var läget dock svårbedömt så det var nog rätt av domaren att släppa spelet vidare.

Nu kände Öster vittring av mer och i 72a minuten såg det mycket lovande ut när Rochester vann bollen strax utanför eget straffområde och drog upp en kontring där han hade med sig Keene, Mortensen och Johansson mot tre försvarare. Denna gång blev bollen ut mot Johansson precis och Calles inlägg minst lika bra, och Mortensen hade helt öppet mål men fick bollen styrd centimeter utom räckhåll av en precis touch av HIF:s Ravy Tsouka.

Öster höll bra kontroll på spelet men i 84e minuten var Helsingborgs byten nära att ge utdelning. Gamle Österspelaren Alhaji Gero fick bollen på högerkanten och slog en perfekt låg boll in framför mål där precis inbytte Mbo dök upp och styrde, men Victor Stulic stod för en jätteräddning när han fick ut högerfoten i rätt läge.

Öster kontrollerade resten av matchen ganska väl, men det hettade till igen i femte och sista stopptidsminuten. Loeper slog en låg boll från höger in framför mål där både Mbo och Gero fanns, men Stulic hann ner först och kunde hålla bollen trots en till synes ganska rejäl stämpling från Gero. Till slut gick ändå visslan och tre nya tunga poäng rasslade in på kontot.

Mer om matchen:

MinBoll: Dan Magnusson: Beviset för att Öster måste våga satsa på de unga

MinBoll: Denis Velic: ”Grabbarnas kämpande och taktiska genomförande glädjer mig enormt"