Henningssons mål gav ny seger

Trots mycket bollinnehav var det spännande in i det sista även hemma mot Syrianska. Alexander Henningssons mål i den 19e minuten räckte dock till tre poäng och återbördade Öster till tabellens övre halva.

ÖSTERS IF - SYRIANSKA FC 1-0 (1-0)

1-0 19' Henningsson

Öster ställde upp med:

Berglund
Wihlborg - Vasilj - Bojent - Konate
Lindnder - Velic - Elvby
Bergholtz - Söderberg - Henningsson

66' Birgersson (Söderberg)
81' Zlojutro (Henningsson)

På bilden är matchens enda mål på väg in i nät. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Se presskonferensen efter matchen (video: Mikael Bruér):

Öster tog kommandot tidigt i hemmamötet mot Syrianska och efter några minuter kunde det blivit farligt. Efter en situation där Alexander Henningsson fått en smäll mot huvudet och blivit liggande tog man tillbaka bollen och lyfte in en boll som bröstades ner till Elvby, vars avslut var hårt men gick tämligen rakt på Syrianskamålvakten Magnus Berglöf. Trots fortsatt spelövertag med bland annat en hörna efter ett fint uppspel på högerkanten dröjde det ändå till 18e minuten innan man åstadkom någon riktig farlighet, men då var det desto närmre. Ett avslut rensades av en Syrianskaförsvarare rakt på Denis Velic, som dessvärre inte kunde hålla ner avslutet utan träffade ribban.

Efter en småfarlig kontring av gästerna skulle Velic ändå komma att ligga bakom Östers ledningsmål. På en skarvning från lagkapten högg både Söderberg och Henningsson bakom backlinjen, och det var den senare som fick med sig bollen och kunde slå in 1-0 bredvid Berglöf, som dock var otäckt nära att nå bollen med högerhanden.

Målet satte fart på gästerna, som bara minuterna senare jobbade fram sitt första riktigt bra läge. Yussuf Saleh ryckte på högerkanten och slog ett flackt inlägg mot Gerlem William som kom störtande i mitten men dessbättre inte nådde bollen. Gästernas högt ställda backlinje höll på att straffa sig i 25 minuten, efter att Elvby brutit bra och sett Söderberg springa i en lucka med fri lejd mot mål, men passningen stoppades på tåspetsen av en försvarare innan den nådde anfallaren.

Med knappa halvtimmen spelad oroade/roade Vasilj lite med en dribbling mot en anstormande motståndare, men lyckades med sina intentioner och drog ner applåder. Minuterna senare fick Vasilj visa sin rutin igen, efter att mittfältet tappat bollen och Gerlem William snappat upp den för en snabb omställning, men Österveteranen avväpnade honom iskallt. Minuten senare blev det lite upprört när Rabi Elia lyfte en lurig boll strax över ribban, men domaren ansåg att Berglund hunnit på den och petat den över densamma. Hörnan resulterade mest i ett gult kort på Konate för en sen satsning, och den följande frisparken nickades en bra bit bortom mål.

Vid det här laget hade Öster återtagit initiativet och åtta minuter före paus blev det farligt igen när Söderberg jobbade hårt nere vid vänster hörnflagga och spelade in bollen till Henningsson, vars avslut dock styrdes strax utanför mål. Efter det följde en lång period av bollinnehav för hemmalaget, men utan att man kunde vaska fram något avslut. I slutminuten hann man sånär med ett friläge men fick offside mot sig i sista momentet.

Efter paus satte Öster full fart och inte en minut hade gått när Wihlborg rundade sin högerkant och skickade in en låg boll i mitten där både Henningsson och Söderberg hunnit på plats, men med minsta möjliga marginal slank bollen framför deras pannor. Minuten senare avslutade Söderberg i burgavelns utsida från vänsterkanten, men var dessförinnan avblåst för offside. Fyra minuter in i halvleken visade Konate sin snabbhet när han efter en snabbt slagen frispark rundade alla på sin kant, och var ytterst nära att även hinna för Berglöf till bollen, men fick se sig snuvad med någon decimeters marginal.

Därefter tog sig gästerna tillbaka in i matchen, och kunde komma till några avslut - dock inget på mål - innan nästa snygga Österframspel. Nio minuter efter paus nickade Bergholtz ner bollen fint till Velic, som levererade bakåt till Lindner vars avslut blev hårt men gick en hyfsad bit över mål. De kommande minuterna styrde både Wihlborg och Henningsson avslut strax utanför, men sedan skulle gästerna stå för en av sina bättre farligheter. Charbel George tog en frispark i bra läge, och knorrade den tätt utanför - ett läge där Syrianskaspelarna blev mycket arga över att inte få en hörna med sig. Bara minuten senare var det Östers tur, när tre Österspelare hamnade fria med Berglöf, till synes samtliga offside, men avvinkningen inte kom i det läget utan först efter att målvakten räddat Bergholtz nickavslut och, rimligen, någon av de tre ansågs spelat bollen till en annan.

Efter att gästerna bytt in Dinko Felic i 65e minuten blev Öster lite försiktigare, men med knappa kvarten kvar visade Bergholtz lite bolltrolleri. Nere vid höger hörnflagga lyckades han från stillastående tråckla sig förbi sin försvarare och ta sig in mot mål, men passningen in mot straffpunkten nådde dessvärre inte fram till Birgersson. Med sju minuter kvar kom så Syrianskas bästa kvitteringschans. Saleh lyfte in bollen mot George, som hade mycket öppet när men inte kunde hålla ner nicken som stack en bit över Berglunds överliggare.

Med fem minuter kvar var Zlojutro, inbytt bara minuter tidigare, nära att spika igen matchen. Anfallaren avslutade från vänster, men fick i hög fart inte full kontroll på skottet som gick strax ovanför till vänster. På tre minuters stopptid kunde gästerna ställt till det med en frispark från 40 meter, men Chanko slog den inte bättre än att Bergholtz kunde ställa om, och tvingades själv dra ner denne för att undvika ett sista friläge för Öster.

Se Henningsson kommentera målet på smp.se HÄR.