Höstsviten sprack i Kristianstad

Säsongens sista bortamatch blev en riktig kalldusch. I en  match mellan två lag utan något att spela för var Kristianstad betydligt mer på hugget och när Öster dessutom kostade på sig att missa en straff var höstens första förlust ett faktum.

KRISTIANSTADS FF - ÖSTERS IF 2-0 (0-0)

1-0 55' Emeh
2-0 65' Grahm

Publik: 348

Öster ställde upp med:

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Elvby - Drott - Nurkic
Shaze - Strömberg - Söderberg

66' Blomqvist Zampi (Strömberg), Rajalakso (Nurkic)
83' Hafizovic (Söderberg)

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

Bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Matchen i Kristianstad inleddes trevande från båda håll men tio minuter in kunde hemmalaget etablera ett visst tryck. Först lyfte man in en boll från högerkanten i bra läge, men då nådde Fritiof Björkén högst och kunde nicka undan bollen till inkast. Minuten senare slank Joel Nilsson genom till höger men då var Rasmus Rydén med bra och kunde parera avslutet ut till en händelselös hörna.

I 13e minuten skapade Öster sin dittills bästa chans när ett inlägg från höger sånär hittade in i mitten men i sista sekund kunde en försvarare nicka ut bollen över kortlinjen. Den resulterande hörnan såg ut att hota men Kristianstads målvakt Svante Hildebrand kunde med viss möda boxa undan bollen.

En fjärdedel in i matchen sattes Rydén på ordentligt prov när Emeh avslutade från nära håll efter ett inlägg, men en jätteparad från Rydén bevarade målnollan.

Med kvarten kvar till paus hade båda lagen börjat hota mer framåt. I 31a minuten jobbade sig Björkén fram snyggt på högerkanten och petade bollen in i straffområdet till Shaze, som tyvärr inte fick kontroll över bollen när han skulle vända runt med den och inte kunde få iväg något avslut. Strax därefter ställde hemmalaget om och tvingade Rydén att göra ännu en bra räddning, och minuten senare lyfte Björkén in bollen till en fri Strömberg framför mål men innan denne hann avsluta blåstes för en sen frispark mot Björkén.

Björkén stod även för ett fint förarbete i 39e minuten innan han lyfte in bollen mot en perfekt löpande Nurkic framför mål, men en försvarare kunde precis få hjässan till och styra bollen över Österspelaren ut till hörna. Denna var i sin tur nära att ge utdelning när den efter lite studsande nådde fram till Bojent som från en position nära högerstolpen försökte nicklobba in bollen i det vänstra hörnet, men bollen slank strax utanför stolpen.

Bojent stod för en snygg framspelning fem minuter senare när han hittade fram med bollen i mitten mot Strömberg, men skåningen hann inte riktigt upp bollen. Minuten senare fick han dock bollen i nät när han styrde ett hårt avslut från Drott i mål, men då vinkade domarteamet bort målet för en tveksam offside.

ANDRA HALVLEK

Efter en avvaktande inledning på andra halvlek där en bra löpboll mot Strömberg som målvakten fick gå ut långt och rensa var det enda som utmärkte sig skulle hemmalaget så spräcka målnollan i 54e minuten. Ejupi avlossade ett till synes harmlöst skott längs marken från vänster, som Rydén inte kunde hålla och på returen höll sig Emeh framme och stötte in 1-0.

Målet tände hemmalaget och när Öster tvingades jaga högre öppnades luckor. I 59e minuten stal Andreas Grahm bollen och kunde sånär spela fram Joel Nilsson men Vasilj nådde fram och kunde rensa ut till inkast. Fem minuter senare var arbetsfördelningen omvänd mellan Kristianstadspelarna. Nilsson snodde bollen och stack på högerkanten och hittade fram till en perfekt diagonallöpande Grahm som med en direkttouch klippte in bollen nere vid högra stolpen.

I 70e minuten fick Öster en jättechans att ta sig in i matchen, när Shaze föll på väg in i straffområdet från höger och fick straffspark. Inbytte Matteo Blomqvist Zampi försökte vänta ut målvakten och rulla in bollen mitt i mål, men Hildebrand lyckades hänga kvar med foten och kunde rädda.

Med knappa kvarten kvar drogs rullgardinen ner totalt. Öster skulle ställa om och Drott fick en frispark med sig efter att Fribrock både ryckt honom i armen och sparkat på benen, men nöjde sig inte med detta utan tröttnade och sparkade mot motståndaren, vilket givetvis - och korrekt - bemöttes av ett omedelbart rött kort från domare Oppong. Dessvärre missade denne i någon sorts missriktat medlidande att dela ut det solklara gula kort han redan hade blåst av för till Fribrock.

Plåster på de själsliga såren blir att Öster jobbade på bra med en man mindre på plan och i 83e minuten kunde man reducerat när Söderberg slog ett hårt inlägg från högerkanten mot en välplacerad Blomqvist Zampi, men denne var någon decimeter från att få huvudet till bollen.

Några minuter senare trixade sig Hafizovic genom försvarslinjen in i straffområdet, men valde att försöka dra sista motståndaren istället för att skjuta och fastnade då på densamme. Resten av matchen utmanade Rajalakso en del på sin vänsterkant men utan att riktigt hota och matchens sista farlighet blev när Kristianstads Nicklasson tunnlade sig inåt från vänster i 88e minuten men när passningen mot Åkerman kom fanns Vasilj på plats och rensade bollen stenhårt.