I år spelas U21 Allsvenskan igen

Det är fortfarande januari, men seriepremiärerna närmar sig med stormsteg. I början av april sparkar U21 Allsvenskan igång.

Precis som i fjol är U21 Allsvenskan uppdelad i tre serier, norra, mellersta och södra. Formatet skiljer sig lite serierna emellan, men efter en rak serie i dubbelmöten ska kvarstfinallag från respektive serie utses innan ett slutspel avgör vem som tar hem prispengarna på 100.000 kronor och kan ses som bäst i Sverige.

U21 Allsvenskan Södra

Norrby IF
IFK Göteborg
Jönköpings Södra

Den södra och mellersta serien avgörs på precis samma sätt. De nio lagen möts i dubbelmöten på hemma-och bortaplan (sammanlagt 16 matcher/lag) och de tre främsta lagen tar sig vidare till kvartsfinalspel i höst.

U21 Allsvenskan norra
Örebro SK
Djurgården
AFC Eskilstuna
GIF Sundsvall
Degerfors IF

I den norra serien spelas också dubbelmöten på hemma-och bortaplan (sammanlagt åtta matcher/lag). Men här tar sig bara gruppettan och -tvåan till kvartsfinal.

Höstens slutspel avgörs sedan i enkelmöten där vinnaren får 100.000 kronor och tvåan 50.000 i prispengar.