Idrottsklubbarnas samhällsansvar viktigare än någonsin

Idrotten har alltid varit samhällsfostrande och för idrottsklubbarna är den rollen ännu tydligare idag.

Det menar Henrik Cajnerud, ordförande i Östers IF:s ungdomsavdelning.
– Vårt engagemang slutar inte utanför fotbollsplanen. Vi är en del av samhället och måste ta ansvar för våra ungdomar.

Fotbollen är en global företeelse som knyter samman människor världen över. Även på det lokala planet så utgör fotbollen en viktig kraft som stöttar och sammanflätar människor.

Detta märks inte minst på integrationsområdet.
– Fotbollen är en väg in i samhället. Titta bara på Zlatan. Han har säkert räddat tiotusentals
ungdomar bara i Malmö-området!

Fotboll är en viktig kraft i många människors liv, inte minst bland ungdomar. Det är därför viktigt att vi alla tar vårt samhällsansvar, menar Henrik Cajnerud, ordförande i Östers IF:s ungdomsavdelning.
Öster i samhället
Idrotten har ända från början haft en samhällsfostrande funktion men det är inte alltid som klubbarna själva varit medvetna om sin betydelse.
– Det sociala ansvaret har funnits hos oss och andra föreningar hela tiden men ofta har det skett improviserat. Vi har inte haft någon fast struktur eller något namn på det. När vi nyligen gick igenom vår verksamhet och uppmärksammade det sociala engagemanget tyckte vi att det fanns ett behov av att markera vår samhällsroll. Dels för att driva de här frågorna internt och dels för att visa utåt vad vi står för.

Öster i Samhället är det begrepp som används och det innefattar en rad olika saker. Henrik nämner några exempel.
– I våra lagpratar vi mycket om värdegrundsfrågor, hur vi uppför oss och bemöter varandra. Samarbeten med skolor kring elever. Vi har även en mängd sociala engagemang, bland annat tillsammans med Rädda Barnen och vi deltar också i olika integrationsprojekt tillsammans med t ex Växjö Kommun.

Besöker skolor
Östers A-lagsspelare är dessutom med jämna mellanrum ute på skolorna.
– Det är en satsning som gått över förväntan. När A-lagsspelare som Dennis Velic berättar om betydelsen av att sköta skolarbetet så lyssnar ungdomarna. Här används verkligen idolskapet till samhällsnytta!

Ett annat aktuellt exempel är Läskickar där Öster och några andra klubbar ska stötta biblioteken. Syftet är att stimulera ungdomarna till läsning.
– En bra ingång kan vara att vi i samband med bortamatcher tar med oss tidskrifter, till exempel sporttidningar som Offside. Det kan väcka intresset för killarna att intressera sig för läsning. Slutmålet är att de ska få en ökad läsförståelse och bättre betyg i skolan.

Lyssnar på tränaren
För många ungdomar kretsar mycket av livet runt fotbollen och här får Östers IF en både inflytelserik och ansvarsfylld roll.
– Ibland lyssnar vissa killar mer på en fotbollstränare än någon från skolan. En del förknippar skolan med krav medan fotbollen ju är en friare miljö. Har de problem i skolan eller hemma kan de prata med oss och så försöker vi bidra till att försöka lösa problemen.

Henrik nämner exempel där killar plötsligt uteblivit från träningar.
– Då är vår målsättning att alltid kontakta killen och hemmet. Andra exempel är där en kille plötsligt säger att han vill sluta. Då pratar vi med honom för att kolla orsaken. Kanske kan det bero på någon i hemmiljön eller skolan. Då försöker vi prata med både spelare och föräldrar.

Vad är huvudmålet med ert sociala engagemang?
– Målet är tvådelat; att individerna ska bli goda samhällsmedborgare och att de ska kunna fortsätta utvecklas inom fotbollen. Förhoppningsvis hos oss i Öster eller i någon annan förening. Så det här är något som både samhället och vi som föreningar tjänar på.

Social fond
Öster har även avsatt pengar i en så kallad social fond, som kan ges till spelare som behöver ekonomisk stöttning.
– Det kan vara situationer då spelaren inte har råd att betala medlemsavgift eller kanske kunna åka med på en fotbollscup. Då kan vår sociala fond betala delar av detta för att alla ska kunna delta. Vi ställer dock alltid någon form av motkrav som ofta handlar om att sköta sig i skolan. Vi slänger aldrig ut någon spelare av ekonomiska orsaker utan hittar alltid en lösning.

Hur långt sträcker sig en idrottsförenings sociala ansvar? Finns det någon yttre gräns?
– Det vet jag inte. Åtminstone har vi inte hamnat i någon sådan gräns situation ännu.

Text: David Färdigh
Källa: Artikeln är publicerad i Magazinet med utgivningsdatum 2014-12-03