Inför match: Jönköpings Södra - Östers IF

I kväll är det dags för ett laddat Smålandsderby mot Jönköpings Södra med viktiga poäng på spel i toppstriden.

Öster kommer närmast från en förlösande seger hemma mot Landskrona i fredags och är nu tillbaka på vinnarspåret igen. Motståndet sitter på placeringen under Öster i tabellen med lika många inspelade poäng. Det är också dessa lag som har de två främsta målskyttarna i serien där Adam Bergmark Wiberg leder skytteligan (8 mål) och på andraplatsen finner vi Pashang Abdulla (7 mål), vilket blir en match i matchen.

Túfa säger såhär inför stundande bortamatch på Stadsparksvallen:

Tätt matchande väntar med bortamatch ikväll och hemmamatch redan på söndag igen. Hur har ni förberett er på bästa sätt?

Vi har tränat på bra den här veckan. Byggt vidare på saker som vi tycker att vi gjorde bra mot Landskrona, såväl defensivt som offensivt. Det här är ett derby och dessa matcher bygger på en annorlunda karaktär. Det är en match som du vill vara involverad i både som spelare och tränare.

Hur ser skadeläget ut i truppen?

Adam Herdonsson är avstängd till denna match och Manasse Kusu är skadad (hamstring). Alla andra är redo för uttagning.

Jönköpings Södra ligger bland toppen av tabellen och har inlett säsongen med lika många inspelade poäng som Öster. Hur ser du på motståndet?

J-Södra är ett lag som har spelat bra i år, som i allra högsta grad är med om topplaceringarna. De har en ny tränare som spelar en annorlunda typ av fotboll jämfört med förra säsongen, vilket hittills har visat på bättre prestationer och resultat än hur det såg ut förra säsongen.

Något mer du vill tillägga?

- Vi kommer ha en stor del av East Front med oss ikväll, jättekul och det gör oerhört mycket i våra prestationer. Vi måste visa god arbetsvilja och jobba hårt hela matchen ut. Med fansen i ryggen kommer vi ge allt för att ta med oss tre poäng hem till Växjö.

Avspark sker klockan 19.00 ikväll. Köp biljetter på bortastå via hemmalagets biljettsida innan ditt besök. Kom i god tid till bortastå och ge laget stöd. Tillsammans åker vi hem till Växjö med tre härliga poäng!

Du som inte kan vara på plats följer detta på Discovery+ i vanlig ordning där du ser alla matcher i Allsvenskan och Superettan.
Har du ännu inte tecknat ditt abonnemang? Gör det här för att samtidigt stötta Östers IF!

ALLTID ÖSTER!