Inför match: Örgryte - Öster

I morgon lördag den 27 april har vi chans att studsa tillbaka på vinnarspåret! Laget reser till Göteborg för att möta klassiska Örgryte på Gamla Ullevi i den femte omgången av Superettan.

Förra lördagen åkte vi hem tomhänta från Sandviken efter att ha åkt på säsongens första förlust i Superettan. Nu har vi chans till revansch när resan tar oss västerut för ytterligare en match på bortamark.

Fyra matcher har gått av serien och för Östers del har laget fått känna på hur det är att vinna, förlora och spela oavgjort i årets upplaga av Superettan. Huvudtränare Martin Foyston tar oss igenom hur laget har förberett sig inför lördagens match.

Vilken typ av reaktion vill du se av laget i morgon?

- Från föregående match fick vi svar på saker vi behöver förbättra. Under denna träningsveckan har vi tränat hårt för att bli bättre i det mentala men också där vi har höjt vår träningsintensitet som vi vill återskapa i matchsituationer.

Vad är det för typ av lag vi kommer möta i Örgryte?

- Ett lag med stor ambition och höga förväntningar som resultatmässigt inte har startat säsongen som klubben och supportrarna förväntar sig. I det avseendet förväntar vi oss en tuff match där laget vill visa sina supportrar att de slåss för varje poäng och att inställningen är att vinna matchen. En "måstematch" för dem.

Vad behöver vi göra för att ta tre poäng i Göteborg i morgon?

- Vi behöver fokusera på vad vi kan göra och påverka och framförallt att ta tag i matchen från start på ett sätt där vi inte låter de ha kontroll.

I morgon kommer det vara någonstans mellan 400-500 Östersupportrar på plats på Gamla Ullevi. I Varberg hade vi även ett väldigt gott bortastöd där vi tillslut kunde vända och vinna matchen. Hur viktigt är det att ha sina egna supportrar i ryggen?

- Det var inget annat vi hörde än våra egna supportrar i Varberg och det är klart att det ger en speciell känsla för laget att få höra sina egna supportrar sjunga och ryckas med under hela matchens gång. Det är absolut ingen tillfällighet att vi vann den matchen med det stödet vi hade. Vi känner oss oerhört motiverade och att få höra dem på det sättet igen i kombination av att tysta hemmapubliken med vårt spel, då blir vi starka tillsammans.

Matchen har sin avspark klockan 17.00 lördag den 27 april. Biljetter till bortastå köper du här. Du som inte har möjlighet att vara på plats kan se matchen direktsänt på Discovery+ eller TV4 Play och följer liverapporteringen via Östers sociala medier på Facebook, Instagram och X.

Tillsammans mot tre poäng!