Inför Östers IF-IFK Värnamo

En vecka efter de tragiska händelserna och bortgången av Österspelaren Nitza Stafilidou så får laget chansen att hedra henne på fotbollsplan. Detta i träningsmatchen mot IFK Värnamo som kommer att spelas lördagen den 9 mars.

Den senaste veckan har varit en känslofylld period och laget har tagit sig an framtiden dag för dag med en stor saknad av sin bortgångna lagkamrat. Fotbollsträningarna har dock bedrivits och nästintill alla planerade samlingar har genomförts även fast innehållet kanske inte varit riktigt som vanligt. Beslutet att spela matchen mot IFK Värnamo har tagits under veckan och är något som såväl klubben som spelarna själva står bakom. Men att det är en tuff tid för laget är inget man behöver hymla om.

Östers trupp kommer åter igen innehålla en hel del unga spelare. Matilda Bergstrand är tillbaka efter sjukdom och i truppen återfinns glädjande nog också Magdalena Nedanovska och Ida Johansson som båda varit långtidsskadade. Även Anna Hjälmkvist är med och gör därmed sitt andra framträdande detta år. På frånvarosidan så är Nellie Ohlsson på landslagsläger och Erika Gabrielsson och Annie Helge bortresta. På väg tillbaka från skador är Mathilda Hasselgren, Sanna Johansson, Malin Winqvist och Christina Albertsen som alla hoppas kunna delta i den ordinarie träningen nästa vecka. Julia Arvidsson har gjort ett mindre ingrepp i knäet men räknar också med att vara tillbaka inom den närmsta framtiden. Amanda Lindquist kommer inte heller till spel och får vänta ytterligare en tid på comeback.

Motståndarlaget IFK Värnamo kommer under året att spela i division 1 och har en väldigt ung trupp. Med nya tränare och en framgångsrik 97-kull så är laget verkligen ett framtidslag och det ser därför ut att bli en spännande drabbning mellan två lag med flera unga talanger från Småland.

Matchen mot IFK Värnamo kommer att spelas på Värendsvallens C-plan och matchstarten har tidigarelagts till klockan 10.45. Innan matchen kommer det att hållas en tyst minut till minne av Nitza.

FOTO: Andreas Nilsson, bilderna.it