Inför söndagens genrep mot Kalmar FF

Imorgon är det dags för genrep inför nästa helgs Superettanpremiär, när vi klockan 14.00 imorgon ställs emot Kalmar FF på bortaplan. Matchen spelas på Gasten och sänds live av SMP, länk till sändningen hittar ni längre ner i nyheten.

Vi tog oss en kort pratstund med tränare Christian Järdler inför morgondagens match:

Med drygt en vecka kvar till seriepremiär, känner du att laget är redo för att årets säsong ska ta sin början?

- "Jag känner att vi är så förberedda vi kan vara. Vi har arbetat hårt under försäsongen och vi har kunnat följa vår plan med träning och matchning hela vägen. Rickard har gjort ett bra jobb och vi har inte dragit på oss några överbelastningsskador alls utan kunnat träna med alla spelare de allra flesta träningar.  Vi är fortfarande i början av vår resa tillsammans som grupp och lag men vi känner att det är dags att börja tävla och vi har spelat oss till ett självförtroende och en vetskap om att vi är bra. Vi mår bra tillsammans, har en träningsmiljö som är utvecklande och vi längtar efter att få spela om poäng."

Imorgon är det genrep mot Kalmar, hur viktigt är den matchen i förberedelserna inför nästa helgs premiär mot Degerfors IF?

- "Den är viktig på det sättet att vi får ett utmärkt utvecklingstillfälle, och dessutom en svår uppgift som kommer tvinga fram vårt yttersta i alla delar av spelet. Vi har som jag tidigare sagt valt att mäta oss med bra lag för att vi ska träna oss att klara ett högre tempo och imorgon får vi en ny chans att testa vår fotboll mot ett allsvenskt lag. Vi vill tävla om initiativet i matchen och våga spela och ha bollen i vårt lag."

Hur ser läget ut i truppen? Är samtliga spelare tillgängliga för spel och tränar fullt ut?

- "Läget ser bra ut. Liridon Silka vilar helt imorgon och åker inte med till Kalmar. Vi räknar med att ha honom med i träning fullt ut i nästa vecka. I övrigt har vi tränare en frisk trupp att förfoga över."

Kalmar FF - Östers IF
Gasten, Kalmar