Inför: Utsikten - Öster

Superettan rullar vidare och vi är nu framme i den åttonde omgången av serien. Fredagsmatch stundar när Öster reser till Hisingen imorgon för att möta tabellfyran Utsikten på Bravida Arena.

Efter helgens övertygande vinst hemma mot Oddevold där det blev tre mål framåt och en trygg nolla bakåt så är det nu dags att möta ett nytt lag från det övre skiktet av tabellen. Under föregående säsong var kommande motstånd en svår nöt att knäcka i den interna striden och det är nu givetvis ett nytt år med nya förutsättningar in till detta möte. Båda lagen befinner sig åter i toppen av tabellen och det är nu istället Öster som just nu står på tredjeplatsen och Utsikten strax bakom på en fjärdeplats.

Ovanför Öster finns Landskrona och Brage som står på de allsvenska direktplatserna med fem respektive två poängs marginal inför denna omgång. Det är därför en mycket viktig match som gäller med värdefulla poäng att hämta in för att haka på i den absoluta toppstriden.

Östers huvudtränare, Martin Foyston, ger dig senaste nytt inför morgondagens drabbning i Göteborg.

En förlösande vinst senast där det blev en klar seger mot Oddevold förra fredagen. Vad tar vi med oss därifrån?

- Vi såg på nytt starka ut i backlinjen vilket givetvis öppnar upp för att spela en mer anfallsinriktad fotboll. Har vi en stabil grund bakåt så har vi offensiva vapen som ges utrymme till att gå framåt. Det hårda jobbet som vi lade ner på planen lönar sig alltid och gynnar varje medspelare där ute.

Sju dagar mellan matcherna och god tid att förbereda sig inför nästa uppgift. Vad ligger vårt huvudfokus på inför morgondagens match mot Utsikten?

- Att gå direkt ut på plan för att spela en offensiv match med hög intensitet som vi visade upp mot Oddevold. Jag tror på en match där det kommer finnas gott om ytor och det skall vi givetvis dra nytta av. Vi är väl medvetna om deras styrkor och svagheter, men så länge vi är modiga i vårt spel kan vi hota dem.

Hur ser läget ut i truppen med skador och dylikt?

- Samtliga är tillgängliga och redo för matchuttagning vilket vi är oerhört glada över. Det är en bred och skicklig grupp av fotbollsspelare som vi besitter så det är aldrig enkelt att ta ut en matchtrupp, men givetvis bara positivt att vi har denna konkurrenssituation.

Avspark sker klockan 19.00 på Bravida Arena och East Front är på plats för att stötta laget. Matchbiljetter köps via hemmalagets biljettsida. Du som inte har möjlighet att vara på plats kan som vanligt se matchen via Discovery+ och TV4 Play. Du följer även matchrapporteringen via Östers officiella medier på Facebook, Instgram och X.

Nu tar vi med oss tre härliga poäng hem till Växjö!