Intervju: Fredrik Lundgren om dagsläget

A-laget håller på att avsluta sitt träningsläger i Ronneby och vi passade på att ta oss en kortare pratstund med mittback Fredrik Lundgren om nuläget, formen, träningslägret och vad som väntar i höst.

Åter i träning, hur har du upplevt 10 dagars ledighet?
- Det har varit mycket skönt att få komma bort lite och tänka på annat än fotboll. Välbehövligt för hjärnan att få en kortare paus.

Hur känns kroppen efter en inledande träningsvecka?
- Jag tycker den har känts bra. Det har varit tuffa träningar sen vi kom tillbaka, men det är också välbehövligt så man kommer in i tempot så fort som möjligt, så bara positivt.

Om du ska summera den första halvan av säsongen, hur låter det då?
- Att vi inte är helt nöjda, samt att vi känner och vet att vi kan bättre. Vi har vid många tillfällen gjort bra prestationer spelmässigt, men tyvärr så har vi inte kunnat nå hela vägen fram i matcherna för att att ta tre poäng och det är något vi måste skruva på till hösten. Kan vi konvertera många av de oavgjorda matcher vi har till fler vinster istället så ska vi förhoppningsvis kunna göra en stark höst.

Hur känner du att det har gått för egen del i år?
- Jag tycker att det har gått helt okej för egen del. Med vetskapen om att jag kan spela bättre och hjälpa laget ännu mer. Viktigt blir det att fortsätta driva på och göra lite mer av varje situation, både under träning och match. Då ger vi oss själva bästa möjlighet till seger i matcherna. Sen önskar jag att vi har haft fler nollor i höst när vi summerar året.

Fyra dagars läger är snart genomfört i Ronneby, vad har ni fått möjlighet att arbeta med?
- Vi har jobbat under de första dagarna med fysiken. Vi har bra koll på hur vi vill spela men självklart har vi också tittat på och arbetat med vad vi kan göra lite annorlunda i vårt spel. Sen är det gött att kunna vara tillsammans som grupp och umgås vid sidan om träningar, det känns också väldigt viktigt.

Höstsäsongen drar snart igång igen (Örgryte väntar till helgen), vad blir viktiga delar?
- Ska bli grymt kul att få spela match igen! Det tror jag att alla känner. Viktigast till att börja med blir att ta jobbet först och slita för varandra. Vårt spel kan vi väl som jag nämnde tidigare, men det är jobbet som blir viktigast och att vi gör allt för varandra under matcherna. Då kommer det bli en bra höst. Vi kommer inte bara få våra poäng, vi kommer behöva jobba för dem också.