Intervju med Hannes Bladh Pijaca

Älmhultsonen Hannes Bladh Pijaca kom till Östers IF som 15-åring för drygt fyra år sen inför säsongen 2020. Resan via akademin har gått fort enligt honom själv. Och i den senaste hemmamatchen mot Sundsvall fick han göra sin efterlängtade seriedebut för Öster i Superettan.

För det var i Älmhults IF det började för Hannes redan som 5-åring där han hämtade in sina första fotbollserfarenheter. Han beskriver det själv som en väldigt rolig tid i ett lag som hade många duktiga fotbollsspelare i samma ålder.

Det började i Älmhult för din del. Hur var din tid där?

- Jag började spela fotboll redan som knatte när jag var 5-6 år. Med åren så blev det ett väldigt seriöst gäng med många duktiga spelare i min ålder där vi åkte på cuper och mötte väldigt bra lag. I min grupp fanns det en ambitiös inställning och det tyckte jag var väldigt kul och formande för min utveckling som fotbollsspelare.

- För min egen del har fotboll alltid känts roligt och då är det också enklare att utvecklas. Vi hade 5-6 ledare i min årskull som alltid var engagerade. Från att jag var 13 år så matchades jag hela tiden med de som var 1-2 år äldre. Det var nånstans när jag var runt 14 år som jag började spela med B-laget i Älmhult och fick redan i den åldern känna på hur det är att möta seniorspelare. Det tror jag var viktigt för min utveckling att hela tiden bli matchad på rätt sätt. När jag var 15 år lämnade jag Älmhult för spel i Östers akademi.

Vintern 2019/2020 lämnade Hannes sin moderklubb för spel i Östers akademi. Han skulle även så småningom börja på skola i Växjö. Säsongen 2020, i coronapandemins början, blev det första året för den då 15-åriga mittfältaren.

Hur kom det sig att det blev Öster?

- Vi (Älmhult) spelade träningsmatch mot Öster hösten år 2019. Det var en väldigt jämn och målrik match där det blev 5-5 tror jag. Nånstans så gjorde jag väl även ett bra avtryck i den matchen. Efter det så hörde Öster av sig och frågade om jag ville provträna med dem under vintern. Östers ambitioner har alltid klingat med mina egna så det var verkligen en flytt jag ville göra.

Hur har den personliga utvecklingen sett ut för dig i Östers akademi?

- Som sagt så kom jag hit inför säsongen 2020 när jag var 14-15 år och sen dess har jag alltid spelat med åldersklassen högre. Så när jag var 15 spelade jag i P16, när jag var 16 spelade jag i P17 och så vidare.. Samtidigt under tiden i Öster har jag varit uttagen till de svenska ungdomslandslagen. Där nånstans kände jag att jag fick en extra boost och ett större självförtroende. Att spela med och mot de bästa i landet gör att man växer som spelare.

Hannes Bladh Pijaca i den allsvenska U21-finalen mot IF Elfsborg säsongen 2022. Foto: Bildbyrån.

Öster har under den senaste tiden haft flera spelare som gått via akademin och dessutom tagit en startplats i elvan. Adam Herdonsson och Mattis Adolfsson är exempel på det. Hur mycket har det inspirerat dig att göra samma sak?

- Jag spelade hela säsongen 2022 med Adam i P19-laget och känt honom väl sen dess. Jättekul att det har gått bra för honom och att det funkar att gå den vägen. Det är något man själv siktar på att göra.

I december 2022 skrev du på ett lärlingskontrakt med Öster. Redan innan dess hade du tränat lite med A-laget. Vad är det som du tycker har utvecklat dig mest genom att träna seniorfotboll?

- Direkt när jag anslöt A-lagets träningar och fick känna på den miljön så har jag tittat på spelare i samma position som mig själv. Nu har jag tränat kontinuerligt med A-laget i ett och ett halvt år, vilket såklart gett mig goda förberedelser för att ta nästa steg i min utveckling som seniorspelare. På träningarna är det ännu högre tempo och det har skruvats upp ytterligare i år tycker jag. Högt grundttempo på träningarna som jag har haft stor nytta av.

Debuten i Superettan kom i förra hemmamatchen mot Sundsvall. Hur kändes det?

- Jag har varit oerhört glad över det och ända sen jag kom hit som 15-åring har det varit ett delmål i min karriär. Nu ska jag fortsätta att kämpa för fler minuter.

Hannes framför East Front efter sin debutmatch i Superettan mot Sundsvall den 20 juli. Foto: Östers IF

Östers IF vill avslutningsvis tacka alla tränare och ledare i Älmhults IF som har legat bakom Hannes utbildning, samt alla akademi- och ungdomsledare i Öster som varje dag gör ett fantastiskt arbete i att utbilda bra fotbollsspelare!