Jönköping för starka i försäsongspremiären

I en ganska händelsefattig hemmapremiär fällde ett par misstag Öster, som dock ryckte upp sig sista halvtimmen. Men närmare än en kvittering från David Johannesson kom man inte. Matchen slutade 1-2 till gästerna från Jönköping.

ÖSTERS IF - JÖNKÖPINGS SÖDRA IF 1-2 (0-1)

0-1 45 Orlov
0-2 51 Kwakwa
1-2 68 Johannesson
Publik: 353

Öster startade med:
Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Johansson - Ljungberg - Silka - Avdic
Kapcevic

56    Joao Pedro (Avdic), Johannesson (Kapcevic), Andreasson (Ljungberg)
74    Ahrn (Pavic)
81    Larsson (Silka)

Första halvlek

Öster fick inte riktigt spelet att stämma men sex minuter in i matchen såg det ändå lovande ut, när Emir Avdic stod för fint förarbete på sin vänsterkant innan han spelade en låg boll in till Calle Johansson, vars avslut dessvärre täcktes ut till hörna.

Knappa fem minuter senare bjöds vi på en fin kombination på högerkanten med bland andra Mattias Pavic och Stefan Karlsson inblandade innan bollen nådde Dragan Kapcevic inne i straffområdet där sistapassen tråkigt nog kunde brytas av en södrafot.

Därefter tog gästerna över mer av spelet men förutom en otäck situation i 19e minuten där en anfallare gick in tufft och träffade Robin Malmkvist i huvudet med benet skapade man inte några större farligheter och det lilla som hände de följande 20 minuterna stod Öster för.

Fram till den sista minuten av halvleken det vill säga, när gästerna fick med sig en 50/50 situation strax utanför Östers straffområde och kunde lyfta in frisparken på Orlov som rutinerat tryckte in ledningsmålet med pannan.

Andra halvlek

Öster såg ut att ha repat sig efter paus och i 49e minuten sprang sig Pavic fri men Jsödra-målvakten Frank "Pastejcupen" Pettersson täckte upp bra mot stolpen och kunde plocka avslutet.

Det som hände härnäst kom därför lite oväntat. Ofokus i Österförsvaret gjorde att gästerna fick en chans ur ingenting, och även om Malmkvist hann ner och fick benet på Kwakwas avslut fick bollen tillräcklig båge för att fortsätta in i mål efter studsen.

Därefter tappade matchen kanske inte i intensitet - det small till på sina håll - men desto mer i kvalitet men med 25 minuter kvar började Öster få lite ordning på spelet igen

Efter ett par hyfsade anfall kom dock reduceringen på en individuell insats. En bra slagen långboll såg klassiskt arbete från David Johannesson, men kombinerat med kyla och finess när han rundade Pettersson och rullade in Östers första mål för säsongen.

Några minuter senare såg det farligt ut igen när Johansson tog sig genom och avslutade stenhårt ner mot stolpen ur dålig vinkel, men målvakten kunde täcka ut till hörna.

Efter tjugo avvaktande minuter jagade Öster sedan kvittering i slutminuterna och kunde med lite mer flyt fått domslut med sig två gånger i avgörande lägen. Först ett bra inlägg mot Johannesson i första stopptidsminuten där denne hölls i oresonligt hårt och inte hade en ärlig chans att nå bollen, och några spelmoment senare när Joao Pedro hade tagit sig förbi två försvarare och gjordes ner på väg in i straffområdet men båda gånger signalerade domaren avvärjande och de grönvita från Vätterns södra strand kunde vända hemåt med en seger i bagaget.