Johan Andersson går vidare i karriären

Under säsongen har förutsättningarna ändrats för den 20-årige mittbacken och ett beslut om att byta klubb har sakta vuxit fram. Ny klubbadress blir IFK Värnamo.

Han kom till Växjö och Östers IF som blivande gymnasiestudent från moderklubben Bredaryds IK under säsongen 2011. Han tog snabbt klivet från akademilag till A-lag och har under sin tid i Öster, trots sin ringa ålder och speltid, vunnit mångas respekt och favoritskap.

Johan debuterade för Öster i Superettan mot Hammarby 2012. Efterföljande säsong spelade han fem allsvenska matcher. I Superettan 2014 kom han upp i 13 matcher varav tio från start.

Under tiden i Öster har Johan varit en av 95-landslagets viktigaste spelare och han har sammanlagt gjort 15 landskamper varav tre med P17- och tolv med P19-landslaget. Johan spelade senaste landskampen i oktober 2014.

Han spåddes framtiden som lagkapten i Östers IF och han beskrivs karaktäristiskt som en härförare och en utmärkt ambassadör på och utanför plan. Johan har också under sin tid i Öster tagit emot Stig Svensson-stipendiet, blivit utsedd till Bäste Idrottselev under sina tre år vid ProCivitas Privata Gymnasium samt utsågs han till Supporterspelaren av supporterklubben East Front delade ut ett stipendium på 60.000 kronor för att bidra till en förlängning med Johan i samband med degraderingen i november 2014.

Peter Wibrån om övergången;

- Johan har själv meddelat att han vill byta miljö och vi har haft en mycket bra dialog från första början. Konkurrenssituationen i Östers backlinje är tuff och under försäsongen/våren har återkommande småskador förhindrat Johan från kontinuerlig träning och matchning lämnat utrymme för mittbackskollegorna Karl-Johan Lindblad och Mario Vasilj att spela ihop sig på ett bra sätt. Individen i centrum är vad spelar-utveckling i grunden handlar om och det har vi haft i fokus. Johan är i en fas, naturligtvis unik för honom och hans fortsatta spelarutveckling, och där kan vi inte garantera honom viktig speltid. Vi kan glädjas åt att vi hittat en lösning för främst honom men också för de bägge föreningarna. Vi önskar naturligtvis Johan lycka till i de nya utmaningarna och hoppas att det här steget blir bra för hans fortsättning.

(Uppdatering i kursiv text. Vi beklagar att sista meningen i Peter Wibråns uttalande uteblev vid publiceringstillfället.)

Spelare som lämnat truppen inför säsongen
1. Oscar Berglund, 3. Joakim Lindner, 5. Marcus Bergholtz, 9. Vlado Zlojutro, 10. Alhaji Gero, 11 Jonas Hellgren, 12 Alexander Nadj, 23. Tibor Joza (lån Falkenbergs FF) och 31. Robertino Kljajic.

Uppflyttade U19-spelare inför säsongen
15. Jonatan Rehnström, 21. Filip Örnblom, 23. Philip Hausenkamph och 27. Filip Stenmark.

Spelare som anslutit till truppen inför säsongen
9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 12. Sulejmen Sarajlic, 18. Jonathan Drott, Matteo Blomqvist-Zampi, 20. Joel Rajalakso, 24. Fritiof Björkén, 26. Isaac Shaze och 85. Rasmus Rydén.

Spelare som lämnat truppen under säsongen
11. Andreas Birgersson, 14. Alexander Henningsson, 15. Jonatan Rehnström, 16. Emil Andersson, 19. Simon Wennerhag, 20. Otto Eriksson, 23. Philip Hausenkamph och 25. Johan Andersson

Övrigt
Målvakten Malkolm Nilsson och mittbacken Marcus Johansson har lånats från Halmstads BK för matchspel via ett föreningssamarbete som möjliggör för spelare att representera två klubbar utan karenstid fram till året de fyller 23.

Följ Östers IF i sociala medier: