Johannesson klar för Östers IF

Vi har idag glädjen att meddela att David Johannesson, som varit hos oss på lån från GAIS, i förra veckan blev klar för Östers IF. Kontraktet mellan klubben och Johannesson löper över tre år.

– Vi är mycket glada och nöjda över att David valt att spela för oss under de tre närmsta åren. David har betytt väldigt mycket för klubben, både på och utanför plan. Han har en orubblig inställning på plan och en härlig karaktär i omklädningsrummet. Han besitter de kvalitéer vi i föreningen letar efter hos en spelare, säger Östers sportchef Matias Concha.

På frågan varför Johannesson väljer att bryta med GAIS för att komma till Öster svarar han:
– Efter mindre lyckad sejour i GAIS där speltiden var begränsad bestämde jag mig ganska tidigt för att ett sommarlån skulle bli aktuellt. Alternativen var faktiskt många och Öster kom sent in i bilden. Jag följde min magkänsla till 100% då jag inte visste så mycket om Östers IF. Med facit i hand var det det bästa valet jag kunnat göra i min situation. Ganska snabbt trivdes vi kanon med varandra och kom därför överens om fortsatt samarbete under en tid framöver – något jag är mycket glad och stolt över.

Vilken är en realistisk målsättning 2017?
- Lagbygget hittills ser intressant ut. Jag hoppas verkligen att så många som möjligt från förra året blir kvar då vi var en otroligt sammansvetsad och stark grupp. Spontant känner jag att en övre halva i Superettan absolut inte ska vara för orealistiskt. Jag tror hårt på att vår starka laganda i kombination med vårt trygga grundspel kommer ge goda resultat även i Superettan.

Vilka är dina personliga målsättningar nästa år?
- Jag fyller 30 idag! De som känner mig vet att det enbart är en siffra i mitt fall. Jag känner mig stark och hoppas få syssla med fotboll länge. Jag har aldrig varit mer sugen på att spela fotboll och fortsätta utvecklas som fotbollspelare i en av Sveriges bästa miljöer. Jag kommer fortsätta bidra på mitt sätt. Allt ifrån omklädningsrummet, på planen och i många av de projekt som Östers IF tar sig an som förening.

Från föreningens håll återstår endast att säga stort grattis på födelsedagen och till kontraktet, från alla som har ett hjärta som klappar för Öster.