Julbrev från klubbdirektör Jens Magnusson

Ett fotbollsår går snabbt och det har blivit dags att försöka summera 2023 och samtidigt blicka fram lite mot 2024.

Efter förra årets kvalspel till Allsvenskan och en rad spännande nyförvärv in i truppen så gick Öster in som favoriter i årets Superetta. Det var länge sedan förväntningarna var så högt ställa på laget. Starten blev också riktigt stark, precis som avslutningen. Men däremellan kom vi in i perioder som gjorde att vi inte lyckades hela vägen med vår högt ställda målsättning utan slutade på en fjärdeplats. En poäng bakom Utsikten på kvalplats och det var smärtsamma minuter på Visma Arena när domaren blåst av den odiskutabla segern mot Sundsvall och de flestas blickar var riktade ner i telefonen för att följa händelserna i Göteborg. Nu är blickarna istället riktade mot försäsongen med Svenska cupen och såklart en kittlande premiär i Superettan hemma mot Degerfors. Köp årskort och säkra din favoritplats på Visma Arena om du inte redan gjort det!

År 2023 blev året då publiken hittade tillbaka till Visma Arena på allvar. Årets publiksnitt landade på 3 708 personer vilket är en ökning på mer än 50% jämfört med året innan. Vi minns särskilt matchen mot Västerås med 10 000 på läktaren. En fantastisk upplevelse och starka siffror och något att bygga vidare på. Särskilt glädjande var att se en så stor ökning på vår nya Familjeläktare och på Södra Stå. Två prioriterade satsningar som fallit väldigt väl ut och vi har haft ett fantastiskt stöd på såväl hemmaplan som på bortaplan under hela säsongen.

Vår ungdoms- och akademiverksamhet har fortsatt att utvecklas och växa. Vår flickverksamhet växer för varje år och Kul med boll, som är vår fotbollsverksamhet för de allra yngsta spelarna, är större än någonsin. När man bara vill må bra och se den där rena fotbollsglädjen skall man bege sig till Visma Arena när dessa killar och tjejer springer ut på planen. Här finns och växer framtiden. Nästa säsong kommer samtliga av våra äldre akademilag, P16, P17 och P19, spela i Allsvenskan. Något som vi ska vara riktigt stolta över och som är en central punkt i vår ambition i att fostra framtidens spelare till vårt representationslag här.

Utanför planen har vi fortsatt att fira stora framgångar och också uppmärksammats för detta. Vi blev under året utnämnda till Årets affärsteam i Superettan. Priset till den klubb som haft starkast utveckling på marknadssidan och mest innovativa affärsutveckling. Vi fick också på Allsvenskans stora pris ta emot Den gyllene tårtspaden som är det pris som matchdelegaterna i Superettan ger till den klubb som har bäst och mest inbjudande matcharrangemang. Restaurang Östergatan, som vi driver själva sedan ett antal år, har fortsatt att utvecklas och bidrar idag starkt till både vårt varumärke och till koncernens ekonomi. Här håller vi redan Allsvensk klass.

Vårt stora hållbarhetsarbete som vi bedriver under namnet Öster i Samhället står sig starkare än någonsin. I år hade vi till exempel under hela sommaren verksamhet 5-6 dagar i veckan. Helt kostnadsfritt för Växjös barn och ungdomar. Nattfotbollen i Tipshallen som vecka efter vecka lockar hundratals deltagare uppmärksammades i ett reportage i nationell media. En personlig favorit är Sida vid Sida som är ett läsprojekt som vi bedriver mot klasser i mellanstadiet på skolorna i Växjö. Efterfrågan har varit enorm på att vi skall komma ut och tyvärr kan vi inte besöka alla fysiskt. Därför spelade vi in lite digitala lästips inför läslovet och har du inte sett det så rekommenderar jag ett besök i våra kanaler. Vi skall vara oändligt stolta över vårt arbete här där vi gör skillnad på riktigt. Varje dag.

Med detta vill jag tacka alla som engagerat er i Östers IF på något sätt och drivit föreningen framåt, ni vet vilka ni är! Ett särskilt tack vill jag skicka till våra supportrar som stöttat laget och föreningen på ett fantastiskt sätt genom hela säsongen. I medgång som i motgång. Ni är fantastiska och betyder oändligt mycket för oss! Vi ska göra allt för att ni ska vara lika stolta över oss! Se nu till att fira Jul i lugn och ro tillsammans med dem som betyder mest för er och var inte oroliga. Det kommer att stå en stark ledarstab på plats när vi drar i gång med träningarna igen om ett litet tag.

God Jul och Gott Nytt År!

Jens Magnusson
Klubbdirektör