Kassaskåpssäker seger mot Qviding

Jonathan Drott trycker in 4-0. Bilder: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Öster fick hjälp med första målet men stod i övrigt för en av säsongen spelmässigt starkaste insatser när Qviding avfärdades med 4-0 hemma på Myresjöhus Arena.

ÖSTERS IF - QVIDING FIF 4-0 (2-0)
1-0 30' Självmål
2-0 35' Söderberg
3-0 58' Velic
4-0 83' Drott

Publik 1753

Startelvan
Rydén
Shaze - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Donkor - Elvby - Drott - Strömberg
Velic - Söderberg

Byten
70' Bojent (Velic)
78' Rajalakso (Söderberg)
82' Hafizovic (Donkor)

Trupper på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

I vårens möte mot Qviding inledde Öster bra men Qviding gjorde målen, men detta avskräckte inte Öster i hemmareturen. I tredje minuten slog Nurkic ett bra inlägg från sin vänsterkant som till slut hamnade bak hos Drott som fick bra träff men fick se sitt avslut täckas ut till en resultatlös högerhörna.

Fem minuter senare blev det farligt igen. Shaze väggspelade med Donkor och skaffade sig fri lejd mot mål innan han trycktes ner av en Qvidingförsvarare, men domaren vinkade åt spelarna att spela vidare.

Därefter skapade Öster ett par halvchanser men spelkvalitén avtog innan Öster efter en fjärdedel av matchen satte fart igen. I 22a minuten var ett inlägg från höger nära att nå Söderberg och minuterna senare blev det farligt efter att Vasilj nickat ner en hörna framför fötterna på egen spelare men avslutet täcktes undan.

Istället skulle Östers ledningsmål komma på ett lite snöpligt vis. Söderberg och Velic jagade en försvarare som valde att passa hemåt, en boll som Iversen i Qvidingmålet missbedömde fullständigt och fick se studsa över sin högerfot in i mål.

Målet väckte Öster ordentligt och bara tre minuter senare lyfte Velic in en boll som Isaac Shaze var ytterst nära att nå men Iversen kunde precis peta undan den. Två minuter senare kom ändå 2-0 och det var snyggare än ledningsmålet. Söderberg tog emot bollen, gick ett par meter in i plan och knorrade in bollen precis nere vid högra stolpen bakom Iversen.

Två minuter senare förarbetade Drott vackert innan han spelade ut till Nurkic vars inlägg till slut hamnade hos Strömberg, som var ytterst nära att nå en fri Donkor med sin avslutande chipp.

Fyra minuter före paus glimrade gästerna så till. Rydén boxade ut en högerhörna som nådde August Wängberg, vars hårda avslut strök strax över ribban.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog det ett tag för matchen att ta fart igen. Efter tio minuter satte dock Östers högerkant full fart och bjöd på ett bländande anfall där Shaze, Donkor och Velic kombinerade sig runt så motståndarna inte ens hittade till korvkiosken, men när Shaze till slut blev frispelad blev han avblåst för en mycket tveksam offside.

Tre minuter senare var samma spelare inblandade igen när Shaze slog ett lågt inlägg från höger och Velic kom flygande i en mycket låg språngnick och skallade in 3-0.

Med halvtimmen kvar att spela lyckades Söderberg sånär med en riktig bedrift, när han efter en tuff smäll tog en löpning långt utanför Myrans östra sidlinje, rundade linjedomaren och sånär hann före sin försvarare på bollen ändå - men tyvärr precis fick se sig slagen.

Öster fortsatte jaga, bland annat genom ett riktigt tungt distansskott av Drott innan Donkor i 79e minuten skapade ett jätteläge. På en passning från Bojent sprang Ghananen sig fri och försökte placera in bollen bredvid Iversen, men Qvidingmålvakten revanscherade sig med en bra räddning.

Minuterna senare skulle fyran ändå komma, efter ett suveränt förarbete av Shaze. Han rundade allt på sin högerkant, spelade bollen snett bakåt in till Strömberg som inte fick träff på bollen utan skickade den vidare bakåt till Drott som dunkade in bollen i nätet.

Två minuter senare kunde det blivit farligt igen när inbytte Hafizovic drog upp en kontring, men då tog Qvidings Anders Alö det säkra före det osäkra och tog ett strategiskt gult kort med en sen tackling för att inte riskera att släppa till ett nytt läge. Minuten senare var det Rajalakso som var på väg genom och även han togs väldigt hårt men den här gången valde domaren att släppa.

I sista ordinarie matchminuten kom Qviding så nära en reducering när ett inlägg från vänsterkanten nickades stenhårt, men dessbättre någon meter till vänster om Rydéns mål. Efter det jobbade Öster fram ytterligare ett par hörnor men skapade inga direkta farligheter innan domaren blåste av matchen.

Följ Östers IF i sociala medier: