Keenes mål säkrade elitplatsen

Den avgörande kvalmatchen blev en rysare in i det sista. James Keene blev matchhjälte med sitt mål i 74e minuten, och nu blir det forsatt spel i Superettan.

ÖSTERS IF - LANDSKRONA BOIS 1-0 (0-0)

1-0 74 Keene

Malmkvist
Karlsson - Lundgren - Berg - Silverholt
Drott - Andreasson
Pavic - Johansson - Helg
Kapcevic

58’ Keene (Helg)
68’ Vall (Johansson)
83’ Örnblom (Andreasson)
Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Trots att det snöade runt matchstart slöt över 3700 åskådare upp för att se årets viktigaste match, och de fick se Öster inleda bäst. I femte minuten nickades ett inlägg undan av Landskronaförsvaret och Anton Andreasson klippte till på volley men satte avslutet halvmetern utanför högra stolpen.

Två minuter senare kom ett än bättre läge när Mattias Pavic lyfte in en svepande frispark och Fredrik Lundgren nådde först på bollen men nog inte insåg vilket bra läge han hade utan försökte nicka ner till medspelare istället för att sätta avslut på mål.

Efter en period där Landskrona fick sticka upp mer såg det i 13e minuten lovande ut för hemmalaget. Simon helg tog sig runt till vänster och rullade in bollen mot målområdet där Dragan Kapcevic kom springande, men en fin brytning av en försvarare vinklade bollen förbi anfallaren.

Därefter blev det längre mellan chanserna. I 21a minuten kunde gästerna sånär gå till anfall efter schabbel med bollen i Österleden men en delikat brytning av Oliver Silverholt kunde avstyra. Elva minuter före paus skapade Landskrona en av sina bättre chanser när unge Kevin Jensen fick bra träff från distans men skickade avslutet en bit utanför vänstra krysset.

Minuten före paus kom så en jättechans för Öster. Calle Johansson hade jobbat fram en frispark nere vid kortlinjen och Mattias Pavic fick in bollen mot bortre stolpen där det var relativt öppet men Kapcevic var halvmetern från att nå bollen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tilltog än mer av ett ställningskrig och förutom ett skott strax utanför av skåningarnas Linus Olsson i 51:a minuten var det lugnt runt båda målen den första kvarten.

I 63e minuten såg Öster ut att kunna skapa ett bra läge när Calle Johansson sprang sig fri på en långboll, men då valde domare Ladebäck istället att blåsa frispark för Öster för en smäll i samband med passningen.

Sex minuter senare var vi många på Myresjöhus Arena som nog hade velat se en straff när inhoppade James Keene försökte nå ett inlägg från högerkanten men blev omkullriven av en försvarare, men spelet fick fortsätta.

Öster hade dock fått vittring och minuten senare vann Anton Andreasson bollen en bra bit ner på egen planhalva, satte full fart och tog sig upp till straffområdeslinjen där han avlossade ett lågt skott som tyvärr inte kunde överlista BoIS-målvakten Kaddoura.

I 74e minuten slog Johannes Vall en fin löpboll för Silverholt, som hann ikapp och hade närvaro nog att hitta en passning snett bakåt till Keene, som från straffområdeslinjen tryckte till och fick så bra kraft att Kaddoura trots att han hann ner inte orkade trycka bort bollen som fortsatte in i nät.

Tre minuter senare var Öster nära att utöka när Vall rullade en bra boll in i mitten mot Kapcevic som hade jätteläge, men en försvarare kunde precis rensa bollen över mål till hörna.

Bara minuten senare var Keene påpasslig när han dök fram på en kort bakåtnick, snappade åt sig bollen och skulle runda målvakten när denne rev omkull honom. Denna gång tvekade inte domaren utan pekade direkt på straffpunkten. Efter att ha fått vänta flera minuter eftersom målvakten fått en smäll i kollisionen, hann Keene nog tänka lite för mycket och slog straffen i ribban.

De sista tretton (8+5) minuterna blev en lång nervpress. Skåningarna jagade för fullt och hade nästan allt bollinnehav. I första stopptidsminuten höll detta på att ge utdelning när Olsson fick på en jätteträff som sökte sig upp mot högra krysset, men Robin Malmkvist var med bra och kunde trycka undan bollen. I övrigt spelade Öster av matchen och fick till slut avsluta med ett långt hyllande av hemmapubliken.