Klartecken till spel – Superettan startar den 14 juni

Regeringen och Folkhälsomyndigheten (FHM) gav idag klartecken till en uppstart för Allsvenskan och Superettan enligt plan den 14 juni.
– "Vi är mycket tacksamma för att myndigheten tagit till sig de protokoll vi tagit fram så att vår säsong kan börja den 14 juni, och att de delar vår uppfattning att vi kan börja spela utan att det skulle bidra till ökad smittspridning i samhället", säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Beslutet innebär att klubbarna i Superettan kan köra för fullt om man följer de protokoll för träning respektive match som Svensk Elitfotboll gemensamt tagit fram. Samtliga matcher kommer att spelas utan publik.

En viktig kugge i det fortsatta arbetet för att kunna spela Allsvenskan och Superettan är de protokoll för träning och match som Svensk Elitfotboll tagit fram för att visa att fotbollen inte bidrar till att öka smittspridningen i samhället.

– "Coronaviruset finns fortfarande bland oss och detta är inte över ännu. Det viktigaste är att vi tillsammans tar ansvar för att inte bidra till ökad smittspridning", avslutar Mats Enquist.

Hur det blir med spelordningen och spelschemat för Superettan är ännu inte fastställt. Svensk Elitfotboll för en dialog med Svenska Fotbollförbundet. Parterna återkommer så snart de kan i frågan.

Läs mer här.