Kryss i hybridgräspremiären

Öster tog ledningen mot Varberg men kunde inte utnyttja övertaget och gästerna fick till slut in en rättvis kvittering. Christian Järdler kommenterar:
"Totalt sett gör vi ingen bra match men vi möter ett lag som gör det svårt för oss. Det är sjätte raka med poäng och då är det viktigt att ta poängen även när man inte spelar så bra."

ÖSTERS IF - VARBERGS BOIS 1-1 (1-0)
1-0 27    Kapcevic
1-1 59  Netabay

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Johansson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Kapcevic

46' Sobo (Malmkvist)
81' Avdic (Johansson)
90+1' Vasilj (Helg)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

JÄRDLER TYCKER:

"Vi är inte så bra idag. Det är inte bara vi själva utan Varberg gör det också bra. Vi har väldigt svårt att få grepp om dem i första halvlek och kommer inte alls rätt i pressen.

Vi ska vara glada över ledningen i paus och känner att vi behöver göra det mycket bättre i andra om det ska hålla.

I andra ändrar vi lite, vågar vara offensivare och går tidigare med ytterspelarna och då ändras matchbilden lite.  De får inte lika mycket tid att slå bollarna vilket gör att vi får fler bollvinster. Andra halvlek är jämnare men fortfarande är jag inte nöjd.

Vi har nån bra målchans, det är svårt att säga om det är straff men i alla fall får vi ju en jätteretur på den som Calle nog har räknat in redan, det är därför han inte gör det tillräckligt bra.

När Varberg gör 1-1 är det fullt rättvist, det är inget annat att säga. Totalt sett gör vi ingen bra match men vi möter ett lag som gör det svårt för oss. Det är sjätte raka med poäng och då är det viktigt att ta poängen även när man inte spelar så bra.

(Om Jõao) Det är fortfarande för stor risk tycker vi och vi hade inte den matchbilden där vi tror att han kan göra någon stor skillnad"

FÖRSTA HALVLEK

Öster hade mest boll i inledningen av premiärmatchen på Myresjöhus Arenas nya hybridgräsmatta, men hade svårt att ta sig in mot Varbergs straffområde. Istället skulle Varberg skapa matchens första farlighet i åttonde minuten när Ejupi försökte pricka in bollen nere vid vänstra stolproten med Robin Malmkvist kunde styra bollen ut till hörna.

Dryga kvarten in i matchen ökade pulsen när Simon Helg genom två väggspel tog sig fram fint på vänsterkanten innan han slog en låg boll in mot David Johannesson som dessvärre var någon decimeter för sen för att kunna stöta in ledningsmålet.

Tio minuter senare kom så ledningsmålet efter två bra insatser av Calle Johansson. Först slog han en perfekt passning fram till Helg, som fick se målvakten göra en jätteräddning på sitt friläge. Därefter fortsatte Johansson jobba på en boll som såg förgäves ut, kunde passera två försvarare och sedan spela in bollen till Dragan Kapcevic som tryckte in 1-0.

Fem minuter senare kom Öster undan med blotta förskräckelsen när Fofana spelade in bollen från vänster och Emeh hade öppet mål men Oliver Silverholt kunde störa tillräckligt mycket för att Nigerianen skulle skicka bollen en bra bit över mål.

Nio minuter före paus fick Johansson en bra passning från Liridon Silka och såg ut att få ett friläge, men Varbergs målvakt tog utrusningen och satte en snygg glidtackling som rensade bollen ut till inkast. Momentet efter försökte Johansson knorra in bollen i bortre hörnet men missade med någon halvmeter.

ANDRA HALVLEK

Efter paus fick Darmin Sobo göra sin första seriematch på Myresjöhus Arena, sedan Malmkvist känt av veckans magsjuka och bett att få kliva av. Sobo sattes på prov direkt när Netabay redan efter knappa halvminuten tog sig genom och avslutade stenhårt mot första stolpen, men "Dado" kunde styra avslutet ut till hörna.

Hörnan resulterade i ett bra omställningsläge för Helg, som såg ut att kunna springa sig fri men stoppades av ett resolut tröjryck från Zetterberg, som korrekt belönades med ett gult kort för tilltaget.

Helg låg bakom nästa bra läge i 49e minuten också, när han vann boll på mitten och tog sig fram till straffområdet där han lyckades tråckla sig förbi två försvarare men fastnade på en tredje.

Med knappa timmen spelad vann gästerna boll när Bergman kom in sent i en duell och träffade Silverholt i magen med sin tackling och därigenom gick bollvinnande ur situationen. En snabb passning fram till Netabay som vek inåt i plan och avslutade nere i högra hörnet senare var kvitteringen ett faktum.

Bara minuter senare trodde de flesta på Myresjöhus Arena att domaren skulle blåsa straff när Johansson tog sig in i straffområdet efter en fin framspelning från Kapcevic och till synes fälldes av Zackrisson men domaren lät spelet gå. Johannesson var nära att kunna utnyttja läget som uppstod när bollen rann vidare men stoppades av en bra räddning från Pyzdrowski. Returen hamnade hos Calle Johansson som inte riktigt var i balans och slog avslutet via en försvarare utanför mål.

Efter det tappade matchen ännu mer i tempo och den enda egentliga farligheten uppstod med fem minuter kvar när Drott fick frispark några meter utanför straffområdet men Silka lyckades inte hålla avslutet på mål.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: