Kryss på Hisingen

Vi gör en riktigt stark inledning på bortamatchen mot Utsikten, med första avslutet strax utanför mål redan efter 25 sekunder och ytterligare flera bra lägen första tjugo. Ledningsmålet kom också i 17e minuten när Stenberg petade in bollen efter en hörna men snart därefter ändrade matchen karaktär. Utsikten kunde utnyttja ett missförstånd i Östers försvar och kvittera i 27e minuten och sedan blev vi osäkra och matchen kunde gått åt vilket håll.

UTSIKTENS BK - ÖSTERS IF 1-1 (1-1)

0-1 17 Stenberg
1-1 27 Skoglund

Stulic
Pavic - Berg - Stenberg - Silverholt
Kusu - Drott
Magnusson - Kozica - Bergmark Wiberg
Westermark

46' Engqvist (Kusu)
67' Bonnah (Magnusson), Rochester (Kozica)
74' Hauksson (Drott)

TÚFA OM MATCHEN:

"Vi tar med oss att vi visar bra karaktär och gör en väldigt bra inledning där jag tycker att vi kunde haft ledningen med tre mål om inte Brattberg gjort ett par jätteräddningar på Dzenis och Adams lägen.

Får du med dig momentum där blir det en helt annan match och du kan spela ut mer. Jag tycker ändå att killarna reser sig bra efter en tuff förlust hemma senast och vi tar en poäng borta mot ett hårt kämpande lag som är bra i år.

Jag har spelat själv och vet hur tungt det är när man spelat bra men åker på ett mål ur ingenting, det tar några minuter att hämta sig och sen åker vi på straffen också. Jag är glad att vi har turen med oss där för killarna jobbar bra."

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde kraftfullt på ett soldränkt Hisingen. Bara 21 sekunder hade gått när Dzenis Kozica via en Utsiktenspelare fick in bollen till Jonathan Drott, som avslutade hårt från straffområdets utkant men satte skottet i burgavelns utsida.

I åttonde minuten jobbade Öster sedan fram en högkaratig målchans när Oliver Silverholt lyfte en lång boll på Kozica som sprang smart för att undvika offside och blev fri med målvakten Brattberg. Kozica försökte placera bollen förbi målvakten in i bortre burgaveln och såg ut att lyckas, men Brattberg lyckades precis få upp armen när bollen var på väg förbi och styra undan den.

Öster etablerade sedan stark press, och när hemmalaget väl spelade sig upp på offensiv planhalva i 14e minuten slutade det istället i att Öster bröt bollen och drog upp en kontring där Adam Bergmark Wiberg slog bollen upp på Jesper Westermark, som rushade från sin försvarare och kom fri med målvakten. Lite ur vinkel avslutade österanfallaren ändå distinkt mot bortre stolpen men Brattberg stod för en ny lysande räddning och kunde denna gång med högernäven styra bollen precis utanför stolpen.

Hörnan som uppstod blev också farlig. En kort variant där Mattias Pavic fick tillbaka bollen och lyfte den mot första stolpen där den var nära att slinka hela vägen men Brattberg hann få ner foten.

I 17e minuten skulle Östers spelövertag till slut ge utdelning. Pavic lyfte in en frispark där Östers mittbackar lurade isär Utsiktenförsvararna med varsin löpning och lämnade Westermark helt fri att nicka, men vi fick se en ny jätteräddning av Brattberg. På returen slet sig dock John Stenberg fram och kunde peta in ledningsmålet otagbart för målvakten.

Dessvärre förändrades matchbilden snart efter målet. Utsikten började spela mer samlat medan Öster såg ut att vilja för mycket och började krångla till spelet istället för att fortsätta det snabba spel som var så vägvinnande i inledningen.

Trots det hade Öster i stort kontroll över spelet, och Utsiktens kvitteringsmål i 27e minuten kom därför som en rejäl smäll. En misslyckad hemåtpassning ställde Viktor Stulic helt, och Skoglund kunde ur liten vinkel rulla bollen in i mål.

Öster kunde sedan återtagit ledningen redan två minuter efter kvitteringen när Bergmark Wiberg tog sig runt sin försvarare men valde att inte spela Westermark i mitten (förmodligen av rädsla för att få en offside flaggad) utan vände en gång till och spelade in bollen till Isak Magnusson, som tyvärr inte alls fick till avslutet utan skickade bollen en bra bit över.

Nu växlade matchbilden över i hemmalagets favör och efter att ha haft mycket boll lyfte de i 36e minuten en hörna mot bortre stolpen, där Drott och en motståndare brottades och när UBK-spelaren gick i marken kunde domaren inte göra mycket annat än att blåsa straff.

Fram till straffpunkten klev Karl Bohm, med vana av att näta på rödblått - han satte båda Utsiktens mål senast lagen möttes 2016 - men Göteborgarnas målkung fick inte utöka sin målskörd. Viktor Stulic gick åt rätt håll men behövde inte ingripa då bollen slank decimetern utanför vänstra stolpen.

ANDRA HALVLEK

Efter paus såg båda lag än mer osäkra ut i sina linjer och det dröjde innan någon hotade riktigt. I 55e minuten lyfte Pavic in en frispark som Månz Berg nickskarvade mot mål men bollen fastnade på en Utsiktenspelare och när Westermark snappade upp returen ansågs han vara offside.

Nästa läge tillföll hemmalaget när man i 63e minuten lyfte in en frispark som Månz Berg styrde i ribban och ut.

Utiskten fortsatte sedan ha mest chanser. I 69e minuten tog sig Bouvin fram till höger och sökte Quintero Olsson i mitten, men Pavic var följsam och störde inhopparen precis tillräckligt mycket för att han inte skulle nå bollen, som istället fortatte ut över kortlinjen.

Knappa kvarten före slut var Jesper Westermarks äldre bror Erik nära att fälla Öster när han mycket elegant snirklade sig in i straffområdetmen fri med Stulic avslutade han halvmetern utanför stolpen (som Stulic dessutom såg ut att ha täckt om bollen gått på mål).

Sedan hade hemmalaget en nick i burgavelns utsida men det var Öster som skapade matchens sista riktigt heta chans två minuter före full tid. Pavic lyfte fram bollen på Westermark, som stod för en riktig delikatess till nedtagning och fick med sig bollen fri med målvakten. När Brattberg räddade uppstod ett jätteläge på returen, men då var spelet avvinkat för vad som måste ha varit en väldigt tight offside i förstaläget.