Kryss på Tunavallen

I en match där första halvlek bjöd på de flesta chanserna släppte Öster till första målet efter en rejäl bjudning men kunde kvittera genom Simon Alexandersson tio minuter före paus.

Foto: Skärmbild/DPLAY

ATHLETIC ESKILSTUNA - ÖSTERS IF 1-1 (1-1)

1-0 15 Nnamani
1-1 36 Alexanderson

Öster startade med:
Mehic
Pavic - Lundgren - Berg - Silverholt
Johansson - Persson - Drott - Petrovic
Alexandersson - Mortensen

11' Ahmed (Persson)
78' Keene (Mortensen)
88' Adolfsson (Alexandersson)
Mer statistik på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

Vi bjöds på en avvaktande inledning av två lag med stukade självförtroenden, och det enda noterbara från första tio minuterna var Johan Perssons ihoplöpning med en hemmaspelare som tvingade skåningen att utgå redan innan tio minuter hade spelats.

I tolfte minuten var vi däremot nära att bli bjudna på något vackert. Öster har ju visat upp en större mängd frisparks- och hörnvarianter i år än på många år och denna korta variant förtjänade ett bättre öde. En kort boll rullades in i straffområdet där Oliver Silverholt mötte och skickade bollen hårt upp i ribbans undersida, ner via mållinjen och tyvärr ut. Därefter kom en obegriplig avblåsning av domaren när Jonathan Drott snappade upp returen.

Tre minuter senare kom ur ingenting istället hemmalagets ledningsmål när nyss inbytte Ammar Ahmed olyckligt slog bollen rakt i gapet på de orangeas anfallsstjärna Samuel Nnamani som tackade och tog emot, vände bort Månz Berg och slog in bollen under Damir Mehic.

Öster jobbade på och grävde bland annat fram en djupledsboll i 25e minuten där Simon Alexandersson rycktes väldigt mycket i tröjan och inte orkade slita sig loss.

Tio minuter senare fick Calle Johansson en fin boll in genom backlinjen från Nicolas Mortensen, men kom lite ur vinkel och AFC-målvakten Wicks kunde täcka ut avslutet till hörna. Det första försöket blockade försvaret ut men Petar Petrovics andra hörna gick rakt in i mitten på Alexandersson som kunde trycka in sitt första seriemål i Östertröjan.

Glädjen efter kvitteringen kunde dock blivit kortvarig, bara minuten senare visade hemmalaget hur bra man egentligen kan trilla boll med ett snabbt klapp-klapp anfall som friställde Somi, och bara en jätteräddning från Damir Mehic räddade Öster från ett nytt underläge.

På den väl tilltagna stopptiden före paus visade Mortensen upp sin styrka på huvudet när han serverades en fin boll från Drott vid bortre stolpen och nickade hårt mot första burgaveln, men denna gång var det Wicks tur att stå för en jätteräddning.

ANDRA HALVLEK

Efter paus inledde hemmalaget piggast och skapade ett par halvlägen, där det andra i 52a minuten där Rossi sköt på egen spelare som styrde bollen tätt utanför högra stolpen blev riktigt farligt.

Öster jobbade mycket på att få ihop anfallsparet och i 56e minuten var Mortensen nära att hitta in med en nick på Alexandersson men Diarra kunde med visst bestyr rensa till hörna.

Fem minuter senare gjorde Mattias Pavic ett bra offensivt jobb när han vände bort två spelare och rullade en bra boll in på Alexandersson som tyvärr inte alls fick till avslutet.

Öster fortsatte gå för tre poäng och i 69e minuten var det nära när Petrovic lyfte en bra frispark mot bortre stolpen där Alexandersson mötte, men en strategisk styrning av en försvarare ändrade bollbanan i sista sekund så studsen stack över för Österanfallaren.

Med dryga kvarten kvar visade Mortensen förmåga att läsa spelet när han jagade ikapp en boll på kortlinjen, vände bort en försvarare och lyfte in bollen mot bortre stolpen där Calle Johansson mötte med pannan men dessvärre inte alls fick till avslutet som stack i en neslig båge ut till inspark.

Öster fortsatte skapa mest och i 83e minuten hade man två lägen - först ett inlägg från Silverholt mot Calle Johansson där Diarra precis kunde nicktoucha bollen förbi Calle och sekunderna senare en låg boll in från Johansson där både Alexandersson och inbytte Keene fanns i mitten men Rossi kunde sticka bak hälen och hindra bollen från att nå dem.

På stopptid kom så ett sista riktigt bra läge i 91a när Petrovic visade bra fart och hittade perfekt in med bollen på Keene, som skickade avslutet bara centimeter utanför vänstra stolpen.