Kvaldags efter tung förlust

Öster stod för sin bästa förstahalvlek på länge mot Degerfors, men kunde inte få in ett ledningsmål trots sju avslut på mål och flera strax utanför. I andra halvlek var gästerna vassare och vann rättvist - vilket gör att Öster på torsdag får åka till Stockholm för kval mot Frej Täby.

ÖSTERS IF - DEGERFORS IF 0-2 (0-0)
61' de Bruin
65' Castro Tello

Publik: 3374

Berglund
Joza - Andersson - Lindblad - Bojent
Lindner - Elvby - Bergholtz
Söderberg - Gero - Henningsson

65 Wihlborg (Söderberg)
69 Eriksson (Lindner)

Referat finns nedanför presskonferensen, statistik finns på förbundets sida.

Presskonferensen efter matchen

Matchlänkar

Trots att gästerna inte hade mycket att spela för inledde de Superettans sista omgång för året piggast. I andra minuten kom ett inlägg från höger som kunde blivit farligt, men Johan Andersson tog det säkra före det osäkra och styrde ut bollen till hörna. Denna letade sig så småningom ut till Marcus de Bruijn, som fick på en bra träff men fick se Söderberg rädda nära mållinjen.

Strax därefter var det istället Öster tur att hota. Söderberg tog ner en crossboll och skickade ut den till Joza som nådde Gero med sitt låga inlägg, men styrningen gick tyvärr en bit över. Två minuter senare var det nära igen, men Degerforsmålvakten Strömberg kunde med nöd och näppe styra ut Henningssons låga avslut till hörna. Denna slutade i ett inkast från högerkanten som ledde till en styrning strax utanför mål.

Nu kände Öster vittring och bara minuten senare var Gero nära att skapa ett läge när han vann boll på offensiv planhalva och var ytterst nära att nå Henningsson i jätteläge, men en Degerforstå styrde undan passningen precis innan den nådde sitt mål.

Knappa kvarten in i matchen kombinerade sig Öster fram fint och Elvby hamnade i bra läge, men Strömberg kunde styra avslutet i burgavelns utsida. Två minuter senare gjorde "Samba-Putte" Bojent ett bra jobb när han vann boll, och domaren visade bra känsla när han lät Bojent fortsätta trots att Henningsson gjordes ner fult. Bojents låga inlägg stack precis framför tårna på Gero och såg ut att kunna nå söderberg men då hann en försvarare trycka till och kunde avstyra.

Österpressen fortsatte, med bra avslut av både Gero och Elvby, innan gästerna i 28 minuten kunde sticka mellan. En missad rensning på mitten öppnade för Astvald, men Kalle Lindblad var följsam och täckte av skottvinkeln utan att tappa placering och Astvald fick ta ett ganska ofarligt skott högt över från distans.

Öster tappade inte fart av detta och minuten efter en spelad halvtimme gjorde Gero ett jättejobb när han höll i bollen och bröt in i plan trots brutal uppvaktning, och lyckades få in bollen till Lindner, som de senaste matcherna skjutit in sig och även denna gång hotade, men Strömberg kunde plocka bollen.

Fem minuter senare kunde Bojent blivit stor hjälte när han fick bollen i bra läge och tryckte till stenhårt, men Strömberg visade att han är tillbaka i bra form och hann styra bollen över mål. Minuterna senare klippte Joza till, och hans hårda avslut som styrdes på Gero lurade målvakten men slank också strax till vänster om mål.

Tre minuter efter paus satte Henningsson ännu ett av sina klassiska ryck på vänsterkanten, och lyfte in ett bra inlägg som en försvarare dessvärre kunde nå först på. Två minuter senare var det Bojent som stod för samma jobb på vänsterkanten, och hans inlägg var ännu farligare - det strök centimeter ovanför pannan på en fri Gero.

Knappa timmen in i matchen fortsatte inläggen från vänster - denna gång från Henningsson mot Gero, vars nick styrdes ut till hörna. Minuterna senare kom den första kallduschen. Efter stort spelövertag för Öster jobbade gästerna fram en hörna, och på den fick de Bruijn gå upp alldeles för ostört och nicka in ledningsmålet. Målet satte fart på gästerna och oro i hemmalaget. Bara minuten senare stack farlige Ferhad Ayaz fram och avslutade strax över.

Tre minuter senare skulle nådastöten komma. En halvmissad rensning hamnade hos Castro-Tello, som klippte in 0-2 på volley.

Efter det var gästerna ganska nöjda, och tätade bakåt vilket gjorde det svårt för Öster att hitta öppningar. Elvby testade Strömberg med ett lågt tungt skott i 70e men fick bara ut en hörna av det. Joza var på väg genom med fem minuter kvar men revs ner med vad som närmast liknade ett transportgrepp, och fick gult kort och frispark med sig, men frisparken resulterade bara i ett avslut från Otto E som Strömberg kunde styra ut till högerhörna.

Eriksson spelade även in till matchens näst sista läge - ett inlägg från höger som Gero nickade precis till vänster om mål på två minuters stopptid. Två minuter senare hann Öster även med ett sista avslut, men Elvbys skott satt rakt på Strömberg som inte hade några större problem med det.