Ligastarten flyttas till början av juni

Klubbarna inom Svensk Elitfotboll har i dag enats om ett inriktningsbeslut att verka för att ligastarten flyttas till början av juni

De 32 medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll tog idag ett inriktningsbeslut på ett extra klubbchefsmöte att premiärerna av Allsvenskan och Superettan på grund av coronaviruset bör skjutas upp till senast början av juni. Svenska Fotbollförbundet ska nu ta ställning till klubbarnas önskemål, och i samverkan med SEF ta fram förslag på en konkret spelordning att fastställa.

Ambitionen att ligorna ska starta senast i början på juni stöttas av Svensk Elitfotbolls samtliga klubbar, våra huvudpartners i form av Discovery, Unibet, DHL och OBOS samt Svenska Fotbollsupporterunionen (SFSU).

Vi är ytterst medvetna om att vi inte kan styra utvecklingen av Coronaviruset, och att det därmed kan ske förändringar som gör att vi när tiden närmar sig behöver omplanera ytterligare för att värna om människors hälsa. Den diskussionen tas i så fall då, och endast om den behövs. Vi kommer inte att bidra till ytterligare spekulationer runt detta förrän det i så fall blir aktuellt.

Efter att Svenska Fotbollförbundet har sagt sitt så återstår ett arbete med att fastställa en ny årsplan och se över exakta datum för start och övriga omgångar. Vi återkommer med information kring gjorda biljettköp så snart den nya årsplanen och datum för start är fastställd.