Mållöst i Smålandsderbyt

Öster höll, för tredje gången på fyra matcher, nollan i Smålandsderbyt mot Värnamo. Tyvärr blev det mållöst även framåt och lagen fick dela på poängen. Fredrik Lundgren, som fick bäras av på bår i slutet av matchen, mådde efter omständigheterna bra efter matchen och hoppas kunna träna på onsdag igen.

ÖSTERS IF - IFK VÄRNAMO 0-0

Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Pavic
Johansson - Drott - Silka - Helg
Johannesson - Bajrovic

60' Silverholt (Helg)
75' Kapcevic (Bajrovic)
90' Vasilj (Lundgren)

Statistik på förbundets matchsida. Se presskonferensen efter matchen här:

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Det soldränkta derbyt var nära att få en chockstart när gästernas Anton Maikkula bara halvminuten in i matchen vann boll och slet sig genom Österförsvaret innan han avslutade stenhårt men i burgavelns utsida.

För Östers del kom första möjligheterna i tredje minuten, först genom Simon Helg som vred sig in från vänster och lyfte in en boll som försvaret kunde nicka undan och anfallet efter genom en fin framspelning från Admir Bajrovic till Stefan Karlsson, vars låga hårda inlägg var metern för djupt för att David Johannesson skulle kunna nå det.

Tio minuter in i matchen fick Robin Malmkvist visa klass när Maikula fick en djupledsboll och sprang sig fri men en bra utrusning av Östermålvakten reducerade situationen till en resultatlös hörna.

Därefter bytte lagen mindre chanser utan att någon sida kunde säkra initiativet. Silka hade ett volleyavslut nere vid vänstra stolpen som hade förtjänat ett bättre öde och gästernas Olsson fick stå väl fri och nicka men Malmkvist stod välplacerad.

Dryga halvtimmen in i matchen skapade båda lagen i alla fall varsin bättre chans - gästerna återigen genom Maikkulas snabbhet som ställde försvaret utom Malmkvist som snabbt var framme och slet åt sig bollen. Bara sekunder senare vände Öster i ett snabbt anfall som såg ut att tappa farten men när bollen hamnade hos Jonathan Drott tryckte han till från distans och bara en touch på en försvarare styrde bollen strax utanför vänstra stolpen.

Förutom en bra framspelning från Johansson till Stefan Karlsson, vars låga inlägg var en Värnamofot från att nå Johannesson avlöpte resten av halvleken utan några större farligheter.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog det tid innan lagen fick ordning på spelet och utöver en hörna för Värnamo som Olsson nickade strax utanför vänstra stolpen dröjde det till 57e minuten innan vi fick se något riktigt hot. Då togs Johannesson tufft men Calle Johansson snappade upp bollen och tog sig in i straffområdet där han tyvärr tappade balansen i duell med en försvarare och inte kunde avsluta.

Öster fortsatte ligga närmast mål bland annat genom inbytte Oliver Silverholts tunga avslut tätt över i 63e och minuten senare när Bajrovic försökte upprepa sitt praktmål från senast men bollen styrde på en försvarare tätt utanför stolpen till hörna.

I 68e minuten trodde de flesta på arenan att Öster fått straff när Calle Johansson sprang sig fri men stoppades inne i Värnamos straffområde av en stenhård axeltackling från Lissette, som inte ens låtsades gå på boll. därför blev förvirringen och irritationen stor när det visade sig att domare Maqedonci pekat på inspark istället för mot straffpunkten.

Om matchen tappat tempo redan där blev det än värre fyra minuter före full tid när Lissette skallade ihop med Fredrik Lundgren som blev liggande en lång stund innan han fick bäras ut på bår och bytas ut. Rapporterna efter matchen talade dessbättre för att Lundgren mådde bra, satt upp för egen maskin men hade ett rejält jack i bakhuvudet men hoppas kunna träna i veckan.

Öster fortsatte jaga när matchen kom igång igen, och i andra stopptidsminuten sprang sig Johannesson fri men tacklades bryskt av en Värnamospelare, även denna gång utan åtgärd och matchen slutade utan några gjorda mål.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: