Många målskyttar i regnet

Det blev en komfortabel resa även i tredje omgången av Hyundai Cup mot Bors SK. Ett U21 som denna gång faktiskt var ett U21 bjöd på fem olika målskyttar där David Johannesson stod för fem av målen.

ÖSTERS IF U21 - BORS SK 12-0 (8-0)
1-0 9  Adu
2-0 11 Örnblom
3-0 13 Johannesson
4-0 22 Johannesson
5-0 30 Johannesson
6-0 35 Johannesson
7-0 40 Bajrovic
8-0 43 Johannesson
9-0 57 Adu
10-0 62 Ahrn
11-0 75 Adu
12-0 87 Ahrn

Jonasson
Örnblom - Nurkic - Saglamoglu - Lövdahl
Hultqvist - Fuhre
Adu - Bajrovic - Avdic
Johannesson

46' Ahrn (Johannesson), Hjertberg (Bajrovic), Ericsson (Fuhre)
70' Schröder (Avdic)
83' Avdic (Hjertberg)

Laguppställningar finns på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Efter en lite trevande inledning satte Öster hårt tryck mot Bor med början i sjunde minuten då Fuhre spelade fram Emir Avdic, som rundade målvakten snyggt och la bollen mot bortre hörnet där en försvarare nesligt hann upp den och kunde styra bollen utanför stolpen till hörna. Efter hörnan fortsatte pressen och försvarande Marcus Hallberg räddade först ett avslut från Lövdahl på mållinjen och såg sedan ut att rädda även returen, men efter ingripande från assisterande dömde domaren det andra avslutet, från Enoch Adu som mål.

Därefter lossnade det ordentligt. I 11e minuten nickades en hörna tillbaka in i mitten där Örnblom påpassligt kunde lyfta bollen över alla in till 2-0. Bara någon minut senare kom en lång svepande boll som David Johannesson sprang sig fri på och prickade in trean nere vid vänstra stolproten.

Trots en tuff start försökte Bor och bara minuten efter målet tog sig Albin Svensson fram och satte med en resolut axel Elmin Nurkic i backen, men hade efter kampen hamnat ur vinkel och hade ingen att skicka inlägget på. Fem minuter senare fick samme Svensson en fin boll genom backlinjen från Faton Cani och hamnade i bra läge men drog i sin iver avslutet en bit över Victor Jonassons mål.

Därefter verkade Bor ha sprungit av sig, och i 22a minuten kunde Adu med en fin löpning jobba fram ett läge och lyfta bollen genom straffområdet till Johannesson som stötte in sitt andra för dagen på volley.

Halvtimmen in i matchen fick Öster faktiskt ett omställningsläge efter att  Karl Pettersson gjort ett bra jobb på vänsterkanten men hans passning in i straffområdet fastnat på en Österförsvarare. Efter ett snabbt uppspel fick Johannesson mängder av tid - för mycket såg det länge ut som - på sig ensam med målvakten innan han bestämde sig för att dunka upp bollen i högra krysset.

Fem minuter senare visade Örnblom upp sin fina högerfot när han smekte ett inlägg rakt till Johannesson som kunde ta ner, vända om och och trycka in sitt fjärde mål på raken.

I 40e minuten skulle "Älgens" målsvit så brytas när Bajrovic tog emot bollen, snurrade runt och knorrade in 7-0 lågt invid vänstra stolpen.

Johannesson skulle ändå hinna med ett mål till innan han klev av i paus. I 43e minuten stod Avdic för en fin insats till vänster innan han spelade in en bra boll som Johannesson tryckte upp i nättaket.

ANDRA HALVLEK

Med tre byten i paus kunde det tagit lite tid att starta om men redan i 48e minuten var Gustav Ahrn mycket nära att göra sitt första A-lagsmål efter ett fint inlägg från likaledes inbytte Karl Hjertberg, men Bor-målvakten gick ut bra och kunde styra undan precis innan Ahrn träffade bollen.

Fem minuter senare satte Lövdahl ett stenhårt skott i högra stolpen som hade förtjänat ett bättre öde. Minuterna senare föll så andra halvleks första mål, när Adu kallt lyfte in bollen i bortre burgaveln från utkanten av straffområdet.

På tal om värda bättre öden var Örnblom i 59e minuten ytterst nära att bjuda på kvällens delikatess när han - efter fint förarbete av inbytte Victor Ericsson som sånär tog sig in i straffområdet på egen hand innan han rycktes för tufft i axeln och fick frispark - drog en frispark från 20 meter hårt i kryssribbans innerkant, men bollen studsade retfullt ner metern framför mållinjen istället för att hamna rätt.

Tre minuter senare skulle resultatet ändå hoppa över till tvåsiffrigt när Ahrn kunde störta fram mot vänstra stolpen och trycka in ett lågt inlägg i nät.

Med dryga tjugo minuter kvar satte Adu sitt tredje mål för dagen efter ett fint väggspel med Hjertberg. Adu kunde vika inåt och avslutade stenhårt  vid första stolpen.

Sju minuter före full tid såg Adu ut att göra även ett fjärde, när han fick bollen strax bakom straffpunkten och fick bra träff upp mot högra krysset men gästernas målvakt Freddy Jarl stod för en jätteräddning när han tryckte bollen över ribban till hörna.

Några minuter före full tid fick Jarl ändå kapitulera en sista gång efter att Lövdahl slagit en fin boll fram till Adu, som la en låg boll in i mitten där Ahrn kunde avrunda dussinet.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: