Månz Berg avslutar spelarkarriären

Vår mittback tillika lagkapten, Månz Berg, har efter lång och trogen tjänst i föreningen tagit beslutet att avsluta spelarkarriären på elitnivå.

Det är en imponerande fotbollsresa som Månz har bakom sig där han från moderföreningen Växjö Norra kom till Öster som ungdomsspelare och tog sig hela vägen upp till A-laget. Debuten kom som 19-åring säsongen 2008 där han också skulle spela till sig en ordinarie startplats. Månz var med i den senaste allsvenska Österupplagan säsongen 2013 och har även under åren hunnit med tre hela säsonger i Åtvidabergs FF.

Totalt blev det sexton säsonger, varav tretton säsonger i den rödblå tröjan. I somras passerade vår kapten dessutom en stolt och historisk milstolpe där han uppnådde hela 300 matcher för Östers IF, och därmed är han idag den spelare som i modern tid har uppnått flest spelade matcher för föreningen.

Över en längre tid har Månz dragits med en skadeproblematik som lade grunden till beslutet.

Månz säger såhär efter sitt beslut:

• Beslutet att lägga av är något som har vuxit fram under förra säsongen. Till stor del har det att göra med mina hälsenor och fötter som inte orkar med belastningen som elitfotboll kräver. Att fått göra det jag älskar i Östers IF i mer eller mindre hela mitt liv är något jag är väldigt tacksam, glad och stolt över. Framförallt är jag tacksam för alla fantastiska människor jag har haft möjligheten att lära känna under alla dessa år. Ingen nämnd, ingen glömd.

Sportchef, Vito Stavljanin, om kaptenens beslut:

• Månz har varit en bärande spelare för oss i många år så det är givetvis ett stort avbräck. I slutändan är det Månz beslut att göra detta och sån är fotboll ibland. Vi tackar honom för alla hans fina insatser hos oss och han är såklart alltid välkommen tillbaka till föreningen.

Östers IF vill tacka Månz för fina stunder, minnen och allt som vår kapten bidragit med både på och utanför plan. Inför hemmapremiären mot Degerfors på Visma Arena kommer vi hylla Månz för hans stora insatser.

Vi önskar all lycka till i framtiden!

Vill du veta mer om Månz fina fotbollskarriär? Se videon nedan där huvudpersonen själv berättar minnen och anekdoter.
Öster Inifrån | Bonusavsnitt - Månz Berg 300 matcher