Mardrömmen på Vikingavallen

En av de tyngre förlusterna i modern tid. Söderberg och de andra spelarna kom ingen vart på det nyskottade konstgräset i Täby.

IK FREJ - ÖSTERS IF 3-0 (0-0)
51'     1-0     C. Lallet
53'     2-0     S. Plavsic
56'     3-0     P. Silfwer

Berglund
Joza - Andersson - Vasilj - Bojent
Velic - Elvby - Bergholtz
Söderberg - Gero - Henningsson

58' Lindblad (Andersson)
75' Birgersson (Söderberg)
75' Eriksson (Velic)

Jag skulle skriva om den här matchen, sade dem. Det skulle gå så bra, sade dem.

Första halvlekens minut inleddes med ett bortdömt Östermål. Alhaji Gero bedömdes vara för tuff mot målvakten när han skallade in en hörna. I den 3:e matchminuten passade den olycklige Gero en framstormande Alexander Henningsson vars volleyskott gick strax utanför. Men efter det kändes det som att Österspelarna fick det allt tuffare på konstgräset och tappade efter hand initiativet till Frej. Dock fastnade Täbygängets försök framåt oftast på en storspelande Johan Andersson som hittade rätt in i matchen direkt.

Någonstans mitt i halvleken hade matchen satt sig lite mer och båda lagen gjorde några hyggliga framstötar. I den 34:e minuten är Gero återigen nära att näta på ett smart inspel, men hans lobbavslut går strax utanför målramen. Och mot slutet av halvleken hade en pigg Tibor Joza två bra möjligheter till skott som missade målet med några meter. 0-0 efter halvlekens slut var helt i sin ordning om vi ska prata spelmässig rättvisa, även om undertecknad och många med mig gott kunnat tänka oss att godkänna Geros bortdömda mål.

Vi var många som utöver det också kunde tänka oss att Öster skulle rycka upp sig i andra halvleken, och vi fick faktiskt rätt till en början - laget inledde med ett par fina kombinationer av kategorin spel på marken istället för spel i luften. Frej replikerade till sist i den 49:e minuten då Berglund fick göra en riktigt bra räddning på ett skott från straffområdet. Men det skulle långt ifrån vara över. IK Frejs Christophe Lallet - den gamle Degerforsaren som hade en riktigt bra dag därute - tog sig fram i Östers straffområde och sköt ett lurigt skott som studsade över Oscar Berglunds handskar. 1-0 till Frej i 51:a matchminuten och stor glädje bland hemmasupportrarna.

Men det skulle bli värre. Redan två minuter efter 1-0 så studsade bollen in i Östers straffområde och fram till Sasa Plavsic som dundrade in 2-0 på volley. Några minuter efter det sprang Oscar Berglund in i Johan Andersson som stupade, varpå Frejs Pontus Silfwer snappade upp bollen och enkelt satte 3-0. Och inte nog med målet, Johan Andersson som fram tills dess varit Östers största utropstecken i matchen, fick bäras ut på bår. Ersatte gjorde K-J Lindblad.

Efter det blev det som de flesta av er förstår lite dimmigt i skallen för er matchrapportör. Tankarna gick från matchen till Östersupportrarna på plats, som fortsatte sjunga och stötta oavkortat, även efter 3-0 i baken. Men mer om dem senare. Först ska jag skriva om att Velic hade ett riktigt hyggligt spelläge i 62:a minuten och ett vasst frisparksläge i 86:e - bägge avslutades över målramen. Vi ska också säga att Öster i den 75:e minuten gjorde ett dubbelbyte - Söderberg/ Velic lämnade planen och Birgersson/Eriksson ersatte. Och slutligen kan vi erkänna att vare sig bytena eller det övriga spelet gav Östersupportrarna något hopp om bättring, utan spelet kom av sig och Frej kunde kontrollera resten av matchen.

Matchen och resultatet är såklart en stor chock för alla. Men nu återkommer jag till det som jag mest av allt vill lyfta fram från den här matchen - Östers officiella supporterförening East Front och alla andra som var på plats på Vikingavallens kalla och rangliga bortaläktare. Idag stöttade de laget från minut noll till minut nittiofem. Enormt imponerande. Och sedan fortsatte man skandera efter att domaren Per Melin blåst av:

“Aldrig, aldrig, aldrig ger vi upp”

Låt oss helt enkelt avsluta här och ta med oss det mantrat till Myresjöhus Arena på söndag.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it