Martin Foyston blir ny huvudtränare för Östers IF

Engelsmannen Martin Foyston blir ny huvudtränare för Östers IF och tillträder sin tjänst efter årsskiftet.

Martin är 41 år gammal och kommer närmast från en roll som assisterande tränare i BK Häcken. Han har en bred erfarenhet av såväl svensk som internationell fotboll med tränaruppdrag i bland annat Djurgården och Häcken i Allsvenskan men även i Strömgodset i Norge och som assisterande förbundskapten i Norge och Finland. Utöver detta har han även under många år varit videoanalytiker i Fulham.

- Vi har arbetat systematiskt och strukturerat och varit noggranna i vår process med att hitta nästa huvudtränare för Öster. Vi är mycket glada att vi har hittat en lösning med Martin och ser fram emot återstarten med spelartruppen i januari. Vi får en tydlig kravställare, en hårt arbetande tränare med en bred erfarenhet och en bra person som vill ta nästa steg tillsammans med klubben, säger sportchefen Vito Stavljanin.

Även Martin ser fram emot att flytta till Växjö och starta en ny fotbollsresa:

- Från första sekunden när jag klev in på arenan så kände jag djupt i hjärtat att det här är en plats som jag vill vara en del av. Jag längtar efter att få träffa våra supportrar, personalen och alla spelare. Tillsammans skall vi arbeta hårt för att nå våra gemensamma mål. Jag vill rikta ett stort tack till Öster som ger mig chansen att vara en del av en klubb med en stolt historia och framför allt en ljus framtid. När vi kliver ut på gräset till årets första match så kommer vi att göra precis allt för att göra er stolta över oss.

Kontraktet är skrivet 2+1 år och Martin tillträder sin tjänst i början av januari.

En längre videointervju med Martin kommer under morgondagen.

Vi hälsar Martin varmt välkommen till världens vackraste förening!