Matchguide inför cupmatchen mot Mjällby AIF

I andra omgången i Svenska Cupens gruppspel väntar Mjällby AIF på Strandvallens konstgräs kl 14.00.

Inför eftermiddagens match är BK Häcken som leder grupp fem på sex poäng efter att först ha vunnit mot Öster i 1:a rundan och därefter Huddinge IF med 3-1. Mellan dessa lag befinner sig dagens match och en nödvändig bortaseger mot Mjällby är avgörande. Det handlar om tabellplaceringen och målskillnad lagen emellan, men tre poäng håller Östers cupspel vid liv.

Trots förlusten mot BK Häcken i onsdags vädras bra luft och positiva tankar inför dagens match mot ex-allsvenska Mjällby. (läs matchartikel)
- Jag tycker att vi får med oss flera kvitton från matchen mot Häcken. Vi gör det riktigt bra taktiskt sett. Vi gör det som vi kom överens om. Idag vill vi ta med oss löpförmågan och arbetsinsatsen på ett lika bra sätt som i onsdags. Ny cupmatch, Mjällby borta kittlar och vi går för att vinna, säger Östers tränare Thomas Askebrand.

Östers nyförvärv inför säsongen, Robin Strömberg, återvänder idag till Strandvallen som motståndare till den klubb han tillhört i många säsonger. I en intervju med Mjällbys webbredaktion svarar han bl.a på följande frågor:

Hur går det för dig i Öster?
- Jag trivs jätte bra i Växjö, staden påminner lite om Kristianstad fast det är lite större. Staden är ju en riktig idrottsstad med bra lag i Hockeyn och bandyn. Nu är det bara Fotbollen som ska ta klivet upp igen, och det ska jag hjälpa till med. Jag trivs toppen i laget och det går bättre o bättre för mig. Det var väldigt lätt att komma in i gänget. Jag får spela i en roll som jag trivs med så det känns riktigt bra!

Hur har er försäsong sett ut?
- Vi är mycket nöjda, vi slog Falkenberg och spelade riktigt bra mot Häcken nu i onsdags. Där vi höll ut länge och hade vassare chanser än dem i början av matchen. Strax innan deras 2-0 mål hade vi en straffsituation där domaren inte blåste. Vi var värda minst en poäng i den matchen!

Vilka är era styrkor inför helgens cupmatch?
- Vi slår ur underläge för MAIF är väl tippade att vinna, vi är bättre än vad många tror och stärkta av en bra match mot Häcken så ska vi ge Mjällby en riktig fight. Vi har sluppit skador under försäsongen och är därför ett intakt lag.

Hur går det nu på söndag?
- Det blir en jämn match där Öster går segrande av planen med 3-1, och jag får göra mål på Asper!

Dagens motståndare spelade i lördags sin första tävlingsmatch för säsongen. Motståndare var då Stockholmslaget Huddinge IF som besegrades med 4-0.

Mjällby visade på bredd i målskytteriet genom mål av Mattias Håkansson, Simon Nilsson, Kwame Bonsu och Marcus Ekenberg (Straff).

I Östertruppen är det inga stora förändringar jämfört mot matchen i onsdags. Däremot kan det komma bli ändringar i startelvan. Det återstår att se vad tränarparet beslutar sig för.
- Vi har en jämn och stark trupp. Det är jämt på positionerna och det blir några ändringar inför dagens match, säger Thomas Askebrand.

ÖSTERS IF - SPELARTRUPP

1. Rasmus Rydén (mv), 2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4. Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 6. Mario Vasilj, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 14. Alexander Henningsson, 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 20. Otto Eriksson, 21. Fritiof Björkén, 27. Philip Hausenkamph och 31. Sulejmen Sarajlic (mv).

Tränare: Thomas Askebrand & Karl-Gunnar Björklund

Fyra Österspelare står över kvällens match; Johan Andersson (skada), Josef Elvby (skada), Simon Wennerhag (vilar) och Jonatan Rehnström (vilar).

MJÄLLBY AIF - SPELARTRUPP

1. Mattias Asper (mv), 2 Hampus Bergendahl, 3 Armin Aganovic, 5. Rikard Östlin, 6. Erik Björkander, 7. Lumala Abdu, 8. Benjamin Fadi, 9. Joel Wedenell, 10. Marcus Ekenberg, 12. David Löfqvist, 13. Daniel Nilsson, 14. Mattias Håkansson, 16. Hampus Strömgren (mv), 17. Lukas Grill, 19. Rasmus Persson, 20. Kwame Bonsu, 21. Simon Nilsson, 22. Jesper Gustavsson, 29. Danny Ervik, 30. Jesper Johansson (mv).

Tränare: Anders Linderoth & Patrik Rosengren

DOMARTEAM

Domare: Dragan Banjac, Haninge

Ass. domare 1: Joakim Flink, Karlskrona

Ass. domare 2: Henrik Svensson, Karlskrona

4:e domare: Nehat Maxhuni, Lyckeby

MATCHLÄNKAR

BILJETTER

Information saknas på maif.se

RADIO - TV - WEBB

Matchen sänds ej på tv. Du kan också följa vår direktrapportering via twitter.com/ostersif

KOMMANDE MATCHER

• Svenska Cupen borta mot Mjällby AIK söndag 1 mars kl 14.00 på Strandvallen.
  • Svenska Cupen hemma mot Huddinge IF lördag 7 mars kl 14.00 på Sportfältet Teleborg.

Följ Östers IF i sociala medier: