Matchguide inför matchen mot Oskarshamns AIK

Dags för årets tredje träningsmatch i Tipshallen. I kväll tar Östers IF emot seriekollegan Oskarshamns AIK.

Avspark 18.00 - Välkomna!

Efter två allsvenska motstånd väntar i kväll en värdemätare mot nya seriekollegan Oskarshamn som premiärmatchar för säsongen. Senast inga provspelare i Öster, däremot ett par comebacker i Emil Andersson och Rasmus Rydén samt ytterligare en ung debut i Filip Örnblom född -99.

I kväll finns nyförvärvet Fritiof Björkén åter igen med i truppen efter att ha provmatchat i premiären mot Helsingbors IF. I kväll väntas vi också få se tre nya ansikten i Östertröjan. Det är målvakten Sulejmen Sarajlić (IFK Göteborg), mittbacken Oskar Sverrisson (Lunds BK) och centrala mittfältaren Isaac Shaze (Umeå FC).

Kvällens motståndare har på några år tagit klivet från division tre till ettan. 2011 vann de division tre , 2012 kom de två i division två, 2013 vann de tvåan och 2014 kom de nia i division ett södra. Att Oskarshamns AIK kommer till Växjö med ambitioner råder det ingen tvekan om. I kväll spelar de sin första match för säsongen.

Östers tränare Thomas Askebrand om kvällens match
- I fjol såg jag ett tiotal division 1-lag, men inte Oskarshamn. Det blir naturligtvis intressant att möta dem och känna på ett lag som vi kommer möta i serien. Vi tränar på för fullt, har två matcher i bagaget, tränar nu på förmiddagen och vår tanke är att köra runt på spelarna. Vi fortsätter jobba med grunderna i vår spelidé, passningsspelet och vårt adelsmärke i trygghet med boll, att värdera och inte ge bort situationer när vi går till anfall. När vi inte har boll, att vi kliver på, bromsar upp, blir kompakta och synkade tillsammans i försvarsspelet.

ÖSTERTRUPPEN

2. Andreas Wihlborg, 3. Karl-Johan Lindblad, 4. Patrik Bojent, 5. Elmin Nurkic, 6. Isaac Shaze, 7. Freddy Söderberg, 8. Denis Velic, 9. Robin Strömberg, 10. Mehmed Hafizovic, 11. Andreas Birgersson, 12. Sulejmen Sarajlić (mv), 14. Alexander Henningsson, 16. Emil Andersson, 18. Jonathan Drott, 20. Otto Eriksson, 21. Fritiof Björkén, 22. Oskar Sverrisson, 25. Johan Andersson och 27. Philip Hausenkamph och 31. Ivan Gibanica (mv).

Tränare: Thomas Askebrand & Karl-Gunnar Björklund

Fem Österspelare står över kvällens match; Mario Vasilj, Josef Elvby, Rasmus Rydén, Simon Wennerhag och Jonatan Rehnström.

OSKARSHAMNSTRUPPEN

1. Lucas Hägg-Johansson (mv), 2. Adam Torstensson, 3. Johan Niklasson, 4. Martin Torstensson, 5. Eric Persson, 6. Filip Jägerbrink, 7. Anton Agebjörn, 9. Emil Dolk, 11. Joakim Lengyel, 12. Christopher Christensson, 13. Mergim Smakolli, 14. Robin Östlind, 17. Emmanuel Dogbe, 18. Carl Savolainen, 19. Martin Karlsson, 21. Mattias Pavic och 22. Tom Lagneteg-Nilsson (mv).

Tränare: Henrik Larsson, Mikael Persson & Niklas Bergeskans

DOMARTEAM

Domare: Mirza Kazic

Ass. domare 1: Pär Leek

Ass. domare 2: Edin Delkic

MATHVÄRD

ÖSTERGATANS RESTAURANG (after work & pregame från kl 16.30)

MATCHLÄNKAR

BILJETTER

Publikentrén öppnar kl 17.00. Biljettpriser: Vuxna 80 kr / Ungdom 50 kr. För dig som vill undvika köer så finns matchbiljetter att köpa på webbiljett.se/osterfotboll.

RADIO - TV - WEBB

Ingen sändning i radio och tv. Följ vår direktrapportering via twitter.com/ostersif

NÄSTA MATCH

Onsdag 11 februari - Smålandspostens fotbollsfest och träningsmatch hemma mot Smålandspostens Drömlag - Avspark kl 19.30.