Matteo återvänder till Östers IF

Matteo Blomqvist Zampi är tillbaka i Östers IF. Den 24-årige anfallaren återvänder därmed till klubben han lämnade sommaren 2013 för spel i Falkenbergs FF.

Matteo har Växjö BK som moderklubb, men kom till Öster som 16-åring 2007. Han är en av flera spelare i Östertruppen som kombinerat skola och elitfotbollsatsning. Jevgenij Kouznetsov lät honom debutera i A-laget i Division 1 Södra 2008 mot FC Rosengård.

Matteo som skrev sitt första A-lagskontrakt 2009 gjorde sitt första mål i A-laget kom mot Rosengård 2009.Sedan dess har anfallaren spelat sammanlagt 78 A-lagsmatcher i Östertröjan.

- Tiden i Falkenberg har varit skadefylld och Öster vill ge Matteo en bra miljö för att komma tillbaka till fotbollsplanen. När han väl gör det vet jag att han kommer att bli en stor tillgång för oss. Vi har skrivit ett avtal fram till sommaren som är prestationsbaserat, dvs ersättningen bygger på speltid i A-laget. Vår förhoppning och ambition är dock att allt ska flyta på under våren och att vi ska kunna förlänga avtalet till sommaren säger Jens Magnusson, Klubbchef Östers IF.

- Det känns som om detta är den bästa dagen i mitt liv. Just nu känns det bara på snudd till overkligt. Det var så jobbigt att behöva lämna den klubb jag alltid älskat före allt annat. Det kändes då som om allt gick väldigt fort och att det aldrig blev ett avslut. Jag har alltid varit helt 100 på att komma tillbaka, frågan har bara handlat om när. Att det blev nu känns klockrent. Alla pusselbitar med familj, jobb och idrott har fallit på plats. Det känns extra bra att både klubben och jag har ambitioner i att förlänga avtalet så snart jag är fri från problemet med en muskel i ljumsken, vilken jag nu håller på att träna upp. Just nu löper jag mycket och jag känner att jag blir bättre och bättre för varje dag. Det kommer ta några veckor men alla känner till min situation och att de ger mig tiden och möjligheten känns mycket bra. I natt drömde jag matchbilder från Myresjöhus Arena och jag längtar till att få kliva ut på planen som Österspelare igen, meddelar återvändaren Matteo Blomqvist Zampi.

Följ Östers IF i sociala medier: