Mattis närmst i typisk 0-0 match

Tränare Velic medgav att man prioriterade defensiven i bortamötet mot Norrby och det märktes. Det var stabilt bakåpt men framåt skapade Öster inte mycket, även om Mattis Adolfsson kunde stått för ett riktigt vackert mål tio minuter före paus.

NORRBY IF - ÖSTERS IF 0-0

Nilsson
Varmanen - Adolfsson - Stenberg - Silverholt
Hauksson - Kusu
Pavic - Rochester Sörensen - Magnusson
Mortensen

61' Engqvist (Rochester)
70' Lima (Pavic)
84' Westermark (Magnusson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"En tuff match mot ett bra lag på bortaplan men jag tycker vi har en tydlig målsättning när vi kommer hit idag. Vi vill ha en match där vi ligger lite lägre, går på omställningar och håller dem borta från att skapa så mycket chanser, och det tycker jag inte de gör. Det är några halvchanser i första halvlek men sedan är det en del inlägg och inspel som jag tycker vi reder ut bra.

Vi skapar själva inte tillräckligt mycket framåt, vi ligger så lågt i den här matchen och då blir det på bekostnad av vårt offensiva spel.

En poäng borta mot Norrby får vi ändå ta som helt OK."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Norrby visade direkt att man ville revanschera sig för hemmaförlusten mot Brage senast, och kom till dubbla avslut innan minuten hade gått - det andra av dem borde utnyttjats bättre av amerikanen Argudo som på volley från straffområdeslinjen avslutade hårt men metern över Mathias Nilssons ribba.

Norrby hann med ett aslut av Savolainen också innan det i tredje minuten såg riktigt farligt ut när Vukojevic tog en bra löpning på passning från Örqvist, men kom lite ur vinkel och drog avslutet rakt på en välplacerad Nilsson.

Öster låg lägre och även om man jobbade sig in dröjde det till tionde minuten innan man kom till ett riktigt läge, när Mattias Pavic nickbröt ett Norrbyuppspel och bollen via Tatu Varmanen och Manasse Kusu hamnade hos Isak Magnusson, som gick själv innan han från 20 meter avslutade decimetern utanför vänstra stolpen.

Tre minuter senare blev det rejält stökigt i Östers straffområde. Nilsson  boxade undan en inlyft frispark, en Norrbyspelare klippte till strax utanför straffområdet men fick skottet täckt av Marc Rochester Sörensen. Returen tog dock en spännande båge upp i luften där Savolainen nådde högst och nickade mot högra krysset och tvingade Mathias Nilsson att göra en riktigt bra enhandsräddning för att styra bollen ut till hörna.

I 16e minuten kom sedan matchens dittills bästa målchnas när Argudo tog fram bollen längs högerkant och lyfte en kort boll in mot första stolpen där Vukojevic hunnit fram och avslutade tätt utanför.

Efter en kvart av lägre tempo tog matchen fart efter dryga halvtimmen. I 32a minuten tog Nicolas Mortensen en vältajmad löpning och bara en mycket vältajmad utrusning (och en imponerande rensning) av målman Cajtoft räddade Norrby från ett jätteläge.

Trots Östers försök att ligga lågt kom hemmalagets riktiga hot på omställningar. I 34e miuten såg det rikltigt oroande ut när Vukojevic rundade sin försvarae ute vid högerkanten och rullade in bollen mot en Argudo som hade helt öppet mål, men en modig (risk för ett episkt självmål) brytning av Varmanen med hälen styrde undan.

Nio minuter före paus lyfte Pavic in en frispark framför mål, där Mattis Adolfsson (som stod för en stabil insats bakåt) visade offensiv talang när han tog sig fram och fick upp benet för en styrning som helt ställde Cajtoft, men tappade fart och kunde rensas undan av en försvarare.

Adolfssson var dock uppe i varv och hann tillbaka till straffområdets utkant för att vinna returen innan  han efter dubbla väggspel tog sig djupt in i straffområdet innan han gick omkull på Savolainens ben men bara fick hörna med sig.

En frispark låg också bakom halvlekens sista heta chans i 41a minuten. Pavic lyfte in en bra frispark som Stenberg styrde mot första stolpen, men som vinakdes av eftersom mittbacken tjuvat och var en bra bit offside när frisparken gick.

ANDRA HALVLEK

Efter paus såg det ut som i början av första, men med mindre engagemang. Norrby hade mest boll men kom inte till några lägen och när Öster vann bollen klarade man sällan att behålla den länge.

Faktum är att det hände så lite att skribenten inte litade på sina anteckningar, utan dubbelkollade, och faktum var att det första som liknade ett läge var Argudos nickstyrning halvannan meter utanför vänstra stolpen i 59e minuten.

För Östers del dröjde det till 68e minuten innan man hotade, och även om vi kunde fått se ett snyggt mål när Mortensen skarvade vidare till Pavic som cykelsparkade, så var det inte dirkt nära att bollen gick på mål.

Mot slutet piggnade Öster till och stod för det mesta. Inbytte Lucas Lima såg spelsugen ut när han i 81a minuten jobbade fram en hörna men utförandet av denna lämnade en del att önska.

Hemmalaget bjöds dock på en bra omställningschans i 89e minuten när Östers mittfält slarvade med mollen och Norrby kunde anfalla med 3 man mot 2, men målkungen Vukojevic fick inte med sig bollen i fritt läge utan tappade den ut över kortlinjen.

Sedan var det dock bara Öster. Lima avslutade tätt utanför högra krysset precis som klockan slog över till 90, och minuten senare knoppade Silverholt in en boll från vänster på Westermark, som dock inte fick tillräcklig fart på den svåra distansnicken, som stack rakt på Cajtoft.