Nattfotbollen slår rekord i antal deltagare

Sedan föreningens framgångsrika arbete Öster i samhället startade 2015 med nattfotboll för ungdomar har antalet deltagare bara ökat och ökat. Intresset för nattfotbollen i Växjö slår nu nya rekord och förra fredagen var antalet 423 st.

• Öster i samhället spelar idag en större roll för Växjös unga än vad vi någonsin kunde drömma om när vi startade 2015. I konkurrens med allt annat en fredagskväll samlar vi hundratals ungdomar till Tipshallen för gemenskap, glädje och en meningsfull fritid, säger Sara Lennqvist som är CSR-ansvarig för föreningen.

• I mötet med alla ungdomar märker jag vilken skillnad nattfotbollen gör för så många och vilken ljuspunkt nattfotbollen blivit för dem i vintermörkret, fortsätter Daniel Najafizadeh, verksamhetsansvarig för Öster i Samhället.

• Jag och många andra blir både stolta och glada över att vara en del av Östers IF som tar ett så stort socialt ansvarstagande. Nattfotbollen är en fantastisk verksamhet. Nyckeln till framgången är att kunna samverka med olika aktörer. Det är endast tillsammans vi kan göra skillnad. Men vi behöver bli fler som på riktigt bryr oss om våra barn och unga, avslutar Natalie Serrate som är marknad och försäljningsansvarig för Östers IF.

Fakta om Nattfotbollen
Sedan starten 2015 har Nattfotbollen erbjudit barn och ungdomar möjlighet till motionsidrott och spontanfotboll under vintermörkret. Syftet med verksamheten är att försöka introducera idrott och rörelse för flera barn och på så sätt få upp ett intresse för att röra på sig. En annan viktig aspekt med nattfotbollen är att främja gemenskap, inkludering och trygghet för barn och ungdomar från olika bakgrund, kön och etnicitet.

För mer info om Nattfotbollen, gå in på www.ostersif.se/oster-i-samhallet

På fredag, den 10 februari, är det åter dags för föreningen att öppna upp Tipshallen för Växjös alla barn och unga. Mellan kl 21 och 00 finns det möjlighet att träffa både Sara Lennqvist och Daniel Najafizadeh. För vidare kontakt för att bli samarbetspartner eller intresse av att komma till Nattfotbollen på fredag ta gärna kontakt med sara.lennqvist@ostersif.se eller natalie.serrate@ostersif.se, 070-225 28 46.