Nytt kryss i chansfattig drabbning

Öster fortsätter vara täta defensivt men ha svårt att skapa lägen framåt. I Umeå blev det mållöst igen, ävcen om Öster skapade ett par heta lägen i andra halvlek.

UMEÅ FC - ÖSTERS IF 0-0

Mehic
Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Persson - Ahmed
Pavic - Rochester Sörensen - Petrovic
Alexandersson

72' Drott (Ahmed), Johansson (Pavic), Keene (Alexandersson)
Mer statistik på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

Öster kunde fått en smakstart på matchen i Umeå när Stefan Karlsson innan minuten hade gått lyfte in en boll i straffområdet där Simon Alexandersson letat sig in och bröstade ner bollen, men kunde inte få den under kontroll i kamp mot två rejäla mittbackar.

Därefter hade Umeå mycket trafik på sin vänsterkant genom Takahashi, som lyfte in ett par bollar mot mitten där McNeil och Yaldir båda hade nickstyrningar meter till höger om Öster mål. Mellan dessa lägen hade Öster en hyfsad chans i sjunde minuten när Petar Petrovic tog sig fram på sin vänsterkant och lyfte in bollen mot Alexandersson, som välte över en försvarare och inte kunde nå inlägget.

Stundtals rullade Öster runt bollen väldigt bra, men lyckades inte få in den i boxen. I 23e minuten var hemmalaget desto närmre efter en bra frispark som lyftes in mot bortre stolpen men domaren uppmärksammade dessbättre att Oliver Silverholt blivit omkullsprungen.

Efter mer avvaktande spel tog matchen fart fem minuter före paus. Först försökte Umeås Ahmetovic snika in en frispark lågt vid Damir Mehics vänstra stolpe men Österkeepern fortsätter agera bergsäkert.

Minuten senare pressade Öster mycket högt med fem man runt Umeås straffområde och det var mycket nära att ge utdelning när Ammar Ahmed lyckades stjäla bollen men Umeåförsvararen fick precis ut benet och kunde peta iväg bollen från Östermittfältaren till en medspelare.

ANDRA HALVLEK

Efter lite tekniska problem med nätmaskorna i ena målet kom andra halvlek slutligen igång och hemmalaget var nära direkt när  Yaldir blev fri bakom Östers backlinje och avslutade tätt utanför, men i efterhand blev avvinkad för offside.

Hemmalaget fortsatte styra spelet i inledningen och McNeil vaskade fram ett riktigt bra nickläge som han lyckligtvis inte alls utnyttjade, men därefter blev det mer och mer rödblått i matchen.

I 52a minuten kom Östers bästa målchans så långt, när Petrovic skickade iväg ett rappt avslut som Umeås målvakt Frodig inte kunde hålla, och på returen nådde Alexandersson inte riktigt fram.

Öster vann hörnstatistiken klart och var vid flera tillfällen nära att kunna dra nytta av det. Timmen in i matchen slog Silverholt en hög hörna mot bortre som ställde hemmaförsvaret och inte var många centimeter från att stötas in av Johan Persson.

Med kvarten kvar såg det ut som att nyss inbytte James Keene borde haft frispark efter att ha blivit kapad halvmetern utanför Umeås straffområde men domaren valde att tolka det som spel på boll.

Med nio minuter kvar av ordinarie tid fortsatte Öster sätta hög press och var nära att få utdelning när Petrovics hårda jobb var nära att ge Rochester Sörensen en bra chans, men siste försvarare lyckades sträcka benet och kapa dansken som bara fick inkast med sig.

Fyra minuter senare var Öster åter mycket nära på en hörna. Situationen liknade den förra farliga hörna men denna gång var det Calle Johansson som inte riktigt nådde fram med pannan vid bortre stolpen.

Öster hann med en chans på stopptid när Rochester Sörensen i 92a minuten rullade bollen snett bakåt till Persson som fick på en stenhård träff men fick avslutet väl rakt på Frodig som lyckades rädda och på returen hann Keene inte fram.

Mer om matchen:

MinBoll: Velic efter ny 0–0 i Umeå: ”Jag besviken över att vi inte vinner”

P4 Kronoberg: Mållöst när Östers IF mötte Umeå

P4 Västerbotten: Mållöst mellan Umeå FC och Östers IF