NYTT KRYSS MOT GAIS

Öster såg ut att gå mot seger på Bravida Arena efter Pavics drömmål strax före paus och en bra andra halvlek, men ett sent mål av hemmalaget gör att det än en gång blev hemresa från Göteborg med en poäng.

GAIS - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)

0-1 39 Pavic
1-1 82 Nyström
Publik: 3368

Öster startade med:
Malmkvist
S Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Ljungberg - Silka - Andreasson
Pavic - Johannesson - Johansson

74' Drott (Silka)
91' Larsson (Pavic)

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster bortapremiär, på Bravida Arena eftersom Gamla Ullevis gräs inte kommit i form, inleddes betydligt händelserikare än söndagens hemmapremiär. Redan i fjärde minuten vände David Johannesson runt i straffområdet och rullade bollen förbi nye GAIS-målvakten Marko Johansson men också strax utanför vänstra stolpen.

Tre minuter senare kom hemmalagets första bra chans när man spelade sig in från vänster och fick in bollen till Asceric, men bra samarbete av mittbackarna Fredrik Lundgren och Filip Örnblom fick bort anfallaren från bollen och man kunde rensa.

Därefter tog GAIS över det mesta av spelet de närmaste 25 minuterna och var nära att ta ledningen i 18e minuten när Pllana snyggt frispelade Bohm som avslutade i vänstra stolpen.

Dryga halvtimmen in i matchen började det se bättre ut för Öster och i 35e minuten kunde Anton Andreasson vända runt en försvarare och trots rejäla ryck i tröjan få iväg ett skott strax utanför högra stolpen.

Nu började Öster bita sig fast mer runt GAIS straffområde och i 39e minuten kunde man utnyttja det. Andreasson nickade ner en boll till Mattias Pavic, som klippte till på volley och satte bollen stenhårt via ribbans undersida i mål.

ANDRA HALVLEK

Pavic bjöd på en ny delikatess bara tio sekunder efter paus, när han stal boll på mittfältet och gjorde en volleymarockofint - lyfte bollen över sin motståndare och sprang runt. I slutet av anfallet försökte han hitta ut med bollen på kanten till Calle Johansson, men den styrdes på en försvarare och var istället decimeter från att bli en framspelning till Johannesson istället.

Minuten senare lyfte Pavic istället en boll fram mot Johannesson som sånär kunde ta sig runt motståndarnas mittback men i sistaläget kunde rensas ut till hörna av denne.

I 51a minuten hade Öster matchens bästa chans att utöka ledningen när Johannesson vände bort två försvarare i utkanten av straffområdet innan han rullade bollen över mot vänster där Johansson kom rusande och hade öppet mål men var decimetern från att nå bollen.

Två minuter senare fick Robin Malmkvist göra en bra reflexräddning när bollen lyftes in från vänster och Asceric drog till på volley från nära håll men Robin kunde plocka avslutet.

Efter en lugnare period hettade det till chansmässigt igen efter 66e minuten. Först friställde Asceric en misstänkt offsidestående Bohm, som lyckligtvis avslutade strax utanför från nära håll. Minuten senare bröt Kabashi in från vänster och försökte tråckla in bollen nere vid stolproten men Malmkvist gjorde en bra räddning.

Några minuter senare var det Östers tur när Silverholt lyfte en perfekt boll över backlinjen till Calle Johansson som kom fri med målvakten men fick se sin efternamne Marko göra en jätteräddning.

I 77e minuten var det nära igen när Ljungberg bröstade ner bollen i straffområdet och drog till på volley men skickade bollen precis över ribban vid bortre krysset. Tre minuter senare var Ljungberg nära igen när han fick bollen strax utanför straffområdet och skickade bollen än en gång precis över vänstra krysset.

Istället skulle en fast situation stå Öster dyrt. En billig frispark på mittplan lyftes mot bortre delen av straffområdet, där alltför många försvarare gick på Asceric som ändå kunde ta mot och styra in bollen framför mål där Nyström helt fri kunde raka in bollen i nät.

Bortsett från en nick över av Johannesson efter ett bra inlägg från Andreasson hände sedan inte mycket förrän i sista stopptidsminuten, när Christian Ljungberg tog sig runt två försvarare och var på väg in i straffområdet när den siste av dess hängde sig i hans axel så skåningen gick omkull, men domare Hansson valde att inte fatta ett så kontroversiellt domslut som straff där utan släppte spelet och lät de sista sekunderna rinna ut.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: